„Práce je odbornější, mechanici musí být více diagnostiky a autoelektrikáři, je třeba mechaniky rekvalifikovat,“ upozornil Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car. Ta napříč republikou zprovozňuje síť servisů pro novou éru.

Neautorizovaných servisů schopných opravit elektroautomobil je momentálně minimum. „Majitelé elektro a hybridních vozů, ale také majitelé servisů si musí uvědomit, že dle platné legislativy nesmí mechanik bez proškolení na hybrid ani sáhnout,“ vysvětlil Zukal.

Automobilky budou muset do roku 2035 skončit se spalovacími motory.
PŘEHLEDNĚ: Konec spalovacích motorů. Co čeká na řidiče v příštích letech

Jak potvrzuje další odborník, platí, že takový mechanik musí mít elektrotechnické vzdělání. „Bez toho může na autě opravovat jen to, co mu dovoluje vyhláška, tedy závady běžné u klasických vozů,“ zmínil zástupce ředitele Integrované střední školy automobilní Brno Jan Slatina.

Neautorizované servisy pro elektromobily se podle něj více rozšíří ruku v ruce s poptávkou po těchto vozech. „Výrobci se samozřejmě snaží udržet si dominantní pozici i v servisování,“ poznamenal.

Kvalifikaci třeba pro výměnu elektrických kompresorů, baterií a článků získávají třeba právě na brněnské škole začínající autoelektrikáři a autotronici. I další tamní žáci ale mají v osnovách předmět alternativní pohony. „Nově bude pod názvem Elektromobilita. Vždyť elektrický motor přestal být alternativním, stává se běžným, buď jako samostatný nebo ve spojení s hybridním spalovacím motorem,“ řekl Slatina.

K dispozici mají i dílnu zaměřenou na elektromobily a dva vozy české značky na testování a získávání zkušeností.

Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů loni v Česku vzrostly o více než tři sta procent. Podle Centra dopravního výzkumu u nás jezdí přibližně deset tisíc aut s externím nabíjením. Kromě dražší pořizovací ceny zatím řadu řidičů od koupi odrazuje nedostatečná síť nabíjecích stanic či právě otázka dostupnosti servisu.

Vzdálený servis 

Elektromobilita v současnosti, to jsou také elektrokola a nejnověji trend elektrokoloběžek. Zatímco najít opravnu takového bicyklu není velký problém, u vozítek s malými koly a deskou je to mnohem horší. Většina cykloservisů odmítá vyměnit i kolo u elektrokoloběžky.

 Luděk Niedermayer
Niedermayer: Výroba klasických aut v roce 2035 v EU skončí. Lidem to ale pomůže

„Nesmíte píchnout. A hnané kolo zejména, protože pak musíte rozdělat všechno, až na motor, abyste se dostali k duši,“ upozorňují fanoušci nového fenoménu. Pokud nejsou alespoň trochu zruční, musejí svého miláčka vozit do specializovaného servisu i desítky kilometrů.