TISKOVÁ ZPRÁVA:

Ve dnech 26. – 28. 9. 2008 oslaví Ústecko-Teplická dráha významné výročí svého zprovoznění. Celá akce se pořádá pod záštitou Ministra dopravy ČR Aleše Řebíčka a začíná odjezdem Protokolárního vlaku vedeného parní lokomotivou č. 498.022 v pátek 26. 9. 2008 v 11:05 h. z nádraží Holešovice v Praze. Zvláštní vlak poveze VIP hosty (mimo jiné ing. Josefa Bazalu, generálního ředitele ČD Cargo a ing. Petra Žaludu, generálního ředitele ČD), ale budou jej moci využít i ostatní návštěvníci. Předpokládaný příjezd do místa konání oslav je ve 13:15 h. Jízdu Protokolárním vlakem i průběh slavnostního zahájení oslav v Ústí nad Labem bude moderovat Václav Žmolík.

Přípravy oslav byly nesmírně náročné, protože program je velice pestrý a bohatý. Návštěvníci mohou jet například po uzlu UŽST Ústí nad Labem moderní soupravou ř. 814 a 914 do míst, kam se běžně nepodívají. Dále mohou absolvovat nostalgické jízdy parními lokomotivami na trase z Ústí nad Labem do Teplic v Čechách a zpět. Na nádraží v Teplicích je připravena výstava fotografií s drážní tématikou, historická dokumentace nádražní budovy a prezentace přestavby nádražní budovy. V sobotu 27. 9. se mohou projet Fotovlakem, který jede souběžně s parním vlakem do Teplic a odjíždí ze stanice Ústí n. L. Západ v 10:12 h.

Oslavy doplňuje velké množství doprovodných akcí jako jsou nafukovací atrakce pro děti, jízdy na stanovišti lokomotivy ř. 709, jízdy drezinou, prohlídka nového ústředního stavědla Ústí nad Labem Sever, výstava techniky Hasičského záchranného sboru, výstava železničních modelů různých modelových velikostí (0, H0, TT, N) od modelářů a sběratelů v regionu (modely parních, motorových a elektrických lokomotiv lokomotivy ve vel. H0, historický model osobního vlaku A.T.E. z roku 1870, modelová kolejiště ve velikosti H0 a TT, diorama výtopny – kruhové rotundy a modelů parních lokomotiv ČSD a ČD ve velikosti H0 německého modeláře ze Seddin, modely parních lokomotiv v měřítku 1:40, netradiční (dřevěné) modely lokomotiv a techniky, modelová zahradní železnice fy LGB jako expozice ve volné přírodě, instalace TRAIN – simulátoru pro návštěvníky výstavy, výstavka fotografií a fotoprací se železniční tématikou profesionálních i amatérských fotografů působících v regionu).

Divácky zajímavá bude i prezentace pojízdné dílny pro opravy železničních kolejových vozidel a také možnost zakoupení publikací o historii Ústecko-Teplické dráhy a upomínkových předmětů. Milovníky zvířat určitě zaujme i Den rekordů v ústecké ZOO.
Návštěvníci mohou využít dva druhy dopravy do areálu SOKV Ústí nad Labem. Buď se projedou výletním vláčkem, který odjíždí v 8:50 a dále v 30 minutových intervalech z Mírového náměstí v Ústí nad Labem. Nebo kyvadlovou železniční dopravou z hlavního nádraží v Ústí nad Labem, odkud první spoje odjíždí v 8.35 h. a další potom v hodinových intervalech až do 16.35 h. V obou případech bude doprava zdarma.


Z historie
Země koruny české ležící na rozvodí evropských řek byly již od pravěku důležitou křižovatkou suchozemských obchodních cest. Rozvoj průmyslu a obchodu v počátcích 19. století si vynutil obrovský rozmach dopravy. Vynález parního stroje a první parostrojní tratě v Anglii byly motivem i pro země evropského kontinentu. Mezi průkopníky železnice u nás lze počítat jak F.A. Gerstnera, tak i velkého českého vlastence Ing. Jana Pernera.

Císař Ferdinand I. udělil dne 26. července 1856 koncesi ke stavbě dráhy z Ústí nad Labem do Teplic. Po dalších jednáních bylo 17. listopadu 1856 vydáno stavební povolení. Mezi velké stavby se právem řadí viadukt, kterým se ÚTD propojila s tratí Severní dráhy (dnes žel. stanice Ústí nad Labem – hlavní nádraží, ČD 090).

Ke slavnostnímu zahájení provozu došlo dne 20. května 1858, kdy vlak s hosty táhly lokomotivy TRMICE (Türmitz) a BOHOSUDOV (Mariaschein). ÚTD zahájila osobní dopravu hned druhý den, nákladní vlaky se pak rozjely po nové trati od 8. července 1858. I když válečné události roku 1866 zpomalily tempo rozvoje, společnost postupovala ve stavbě dalších tratí. 15. července 1867 se jezdilo do Duchcova a konečně 8. října 1870 došly koleje ÚTD do Chomutova, aby se spojily s tratěmi Buštěhradské dráhy. Odbočka z Duchcova do Světce byla postavena v červnu 1874. Od roku 1897 byla postupně stavěna druhá kolej na kmenové trati z Ústí nad Labem do Chomutova. Zároveň byla zahájena stavba „České transverzálky“ z Řetenic přes Úpořiny, Lovosice, Litoměřice a Českou Lípu do Liberce. Vlaky se po celé trati rozjely 17. září 1900.

Finančně silná společnost odolala postátnění v letech 1908 i 1918 a pod „křídla“ ČSD přešla až dnem 1. ledna 1924.

Po druhé světové válce byla zahájena masivní elektrifikace tratí ČSD. První elektrickou lokomotivu uvítalo Ústí nad Labem 30. prosince 1958. Ještě před tím, v roce 1956 byla dána do provozu nová rotunda lokomotivního depa jako náhrada za starou a válkou poničenou výtopnu.

V šedesátých a sedmdesátých letech byly pak elektrifikovány všechny hlavní tratě v okolí Ústí nad Labem. Současnost je ve znamení finišující přestavby osobní stanice Ústí nad Labem hlavní nádraží.