Doprava je totiž vedena dvěma objízdnými trasami po silnicích I/8 a I/30.

Tedy z Ústí nad Labem do Lovosic a z Lovosic na Teplice…

Už čtvrtý rok

Toto opatření je zavedeno v praxi již od roku 2006.

Vlivem nadměrné kamionové dopravy a několikanásobně zvýšené hustotě provozu se na těchto silnicích páchá spousta dopravních přestupků, které mají mnohokrát za následek nehodu. Naneštěstí tyto havárie ne vždy končí pro řidiče šťastně.

Podle policejních statistik zemřeli například v roce 2009 v úseku mezi Ústím a Lovosicemi dva lidé, v roce 2007 dokonce 10 lidí. Naproti tomu se v nedávné době na blízkém úseku dálnice D8 stala hromadná bouračka více než 16 kamionů.

Na obyčejné silnici I. a II. třídy, po které jsou kamiony nuceny jezdit v důsledku nedostavěné dálnice D8, by tato hromadná havárie jistě stála životy.

Jelikož se však tato událost odehrála ještě v úseku dálnice, nebylo utrpění na životech žádné.

K velkému štěstí řidičů. A to už do všech důsledků nezmiňujeme potenciální ekologickou havárii, která by byla, stát se to v objízdném úseku, katastrofální.

Objízdné trasy dálnice D8 totiž vedou souběžně s řekou Labe. Tyto trasy jsou evidentně potenciálním zdrojem nebezpečí pro všechny – člověka i krajinu.

Na začátku roku 2008 si Ředitelství silnic a dálnic ČR nechalo vypracovat statistiku, která mapuje bezpečnost silniční dopravy na zmiňovaných dvou objízdných úsecích dálnice D8.

A její výsledky nevyznívají moc pozitivně.

Neskutečný nárůst

Na silnici I/8 dosahuje intenzita dopravy až 10 400 vozidel denně, z toho je 1 600 nákladních souprav. Na silnici I/30 dosahuje tato intenzita počtu 19 600 vozidel denně, z toho je 4 300 nákladních souprav.

Od roku 2006 tato čísla představují nárůst o 2 200 osobních vozidel a 1 700 nákladních souprav denně. Při představě silnice o jednom proudu v každém směru jízdy, to jsou až neskutečná čísla. Nemluvě o tom, že objízdné trasy vedou obcemi, kdy snad nejvíce zasaženou obcí jsou Lovosice.

Proto více nehod…

Z nárůstu dopravy logicky vyplývá vyšší nehodovost. Z policejních statistik Ústeckého kraje, které nám poskytl šéf severočeské dopravní policie Jiří Ušák, vyplývá, že celkový počet dopravních nehod na posuzovaných komunikacích vzrostl mezi lety 2006 a 2007 o 30 %, což zhruba odpovídá meziročnímu nárůstu intenzity dopravy.

Na silnici I/8 došlo k nárůstu celkového počtu nehod o 40 %, na silnici I/30 byl počet nehod v roce 2006 i 2007 srovnatelný. Alarmující nárůst nehod byl zaznamenán na silnici II/613 (o 70%).

…i více mrtvých

Rovněž alarmujícím faktem je nárůst počtu usmrcených osob při těchto dopravních nehodách. V roce 2006 zemřela na posuzovaných komunikacích pouze 1 osoba, v roce 2007 to bylo již 12 osob.

Bez povinnosti

Je však nezbytné dodat, že v loňském roce klesl počet nehod v objemu o 30 až 60 %. Tato skutečnost je ale bezesporu dána tím, že se ze zákona změnila povinnost volat k nehodám policii. Proto se v konečných statistikách spousta menších nehod neobjeví.

209 havárií

Bilance dopravních nehod pro minulý rok 2009 rovněž nevyznívá nikterak pozitivně. Na objízdných trasách nedokončené dálnice D8 došlo celkem k 209 nehodám při nichž zemřely 3 osoby, 6 bylo zraněno těžce a 22 z nich pak lehce.

Evidentní však je, že bezpečnost dopravy na objízdných úsecích dálnice D8 je při vší snaze Policie ČR i ostatních orgánů ohrožena.

Do doby realizace scházejícího úseku dálnice D8 je však zapotřebí se smířit se skutečností, že ani jedna z objízdných tras není z hlediska bezpečnosti a kapacity vyhovující.


ZPRACOVALI Ivo Chrástecký a Eva Tomčiaková