Začalo to v libereckém Babylonu před osmi lety. Tehdy se tu konala první akce libereckého Mobile muzea ČR. Od té doby se pro velký úspěch mezi odbornou i laickou veřejností pravidelně opakuje.

„V roce 2003 jsme vyhlásili první ročník soutěže autoveteránů Dědeček roku. Na základě obrovského zájmu mezi laickou veřejností jsme ji o tři roky později v roce 2006 rozšířili o hlasování Dědeček sympatie,“ připomněl Svatopluk Holata, který stál za celým nápadem.

V témže roce už soutěž nabyla takové popularity, že se přesunula na brněnské výstaviště.

Hlasování odborné poroty proběhlo v závěru loňského roku. V tuto chvíli ale běží internetové hlasování o nejkrásnější autíčko, které vybere veřejnost. Zapojit se do ní můžete i vy, prostřednictvím stránek: www.dedecek-automobil.cz

Kdo vyhrál mezi odborníky

Sedmičlenný tým odborníků skládající se z předsedy Václava Zapadlíka, pěti porotců a hlavního pořadatele provedl hodnocení nominovaných historických vozidel.

„Do závěrečného hodnocení bylo možné zařadit pouze ta historická vozidla, osobnosti a akce, které byly přihlášeny či nominovány v souladu s organizačním řádem a pravidly ve vyhlášených kategoriích,“ upřesnil Holata.

Podle něj se posuzuje především autentičnost. „Automobil z hlediska provedené renovace a podle původní dokumentace se porovnává s technickým stavem,“ vysvětlil. Dále se hodnotí přínos konstrukce v celosvětovém a národním měřítku.

To znamená, co konkrétní typ konstrukce přinesl pro automobilový průmysl. „Dalším kritériem je vztah k jubileu a výročí, které se toho roku koná, a samozřejmě celkový vzhled. Ročník 2010 byl věnován závodním modelům a elektromobilům. To byla dvě hlavní témata,“ přiblížil Svatopluk Holata.

Jak se auta hodnotí?

Hodnocení probíhalo podle přísných kritérií v kategoriích s těmito výsledky:
V kategorii Veteránská akce roku 2010 v ČR získal titul a ocenění akce Classic show za reprezentaci autoveteránů.

V kategorii Osobnost veteranismu roku 2010 v ČR získává titul a ocenění mecenáš Josef Štangl za dlouhodobý přínos, mimo jiné pořádání akce Retro Prague.

Samotný titul Dědeček automobil 2010 v kategorii Sportovních a závodních historických vozidel v ČR získala TATRA 607 z roku 1951, přezdívaná československá F1.

Milovníci elegance si užili hlavně kategorii luxusních historických vozidel, v níž vítězství získala Škoda Hispano-Suiza, s karoserií J.O. Jecha, pocházející z roku 1928.

„Stejný vůz mimochodem vyhrál v loňském roce v Německu soutěž elegance, pořádanou tamním Volswagen clubem,“ doplnil Holata.
U soutěže Dědeček sympatie se hodnotí tatáž vozidla z pohledu veřejnosti a je na každém, který vůz získá jaké sympatie.
V loňském roce se odborníci i laici shodli třeba na vozu Aero 30 z roku 1936.

Mobile muzeum ČR klub v AČR podporuje, spolupořádá a pořádá akce a aktivity v oblasti veteránského hnutí. Ve spolupráci s Asociací Veteran Car Clubu v Autoklubu České republiky, dalšími pořadateli soutěží historických vozidel a pod záštitou ministra dopravy ČR je nositelem projektu Dědeček automobil.