Model je v barvách 447. bombardovací skupiny, 8. letecké armády USA, která startovala ke svým misím ze základny v Anglii. Kromě bombardéru v měřítku 1:32, který má rozpětí křídel 98 centimetrů, byly do expozice přidány další tři modely letounů, které mají k válečné historii velice blízko.

Model představuje skutečný válečný letoun, který posádka pojmenovala Milk Wagon. Proč tomu tak bylo, vysvětlil po skončení II. světové války navigátor z posádky, která s ním letěla při jeho druhé akci na okupované území Evropy 21. června 1944. „Naším prvním úkolem nálet na Berlín. Když jsme se vrátili na základnu, byli jsme požádáni, abychom zhodnotili naší první misi z Anglie ve srovnání s tím, jak jsme předtím létali z Itálie s 15. leteckou armádou. Odpověděli jsme, že to bylo, jako když rozvážíme mléko. A rozhodli jsme se pojmenovat letoun Milk Wagon. Po každé absolvované misi jsme pak na příď namalovali láhev mléka," prozradil August Altese, navigator v osádce Jamese Younga, která s Milk Wagonem odlétala celkem 16 misí.

Snímek skutečného Milk Wagonu.Zdroj: sbírka Edvarda D. Beneše

Další osádky ve značení počtu akcí namalovanou lahví mléka pokračovaly. Letoun byl pouze jedinkrát na mosteckém nebi, a to 24. srpna 1944, kdy bombardoval chemické závody v Záluží. „Jsme rádi, výrobce se rozhodl pro model v měřítku 1:32 právě v tomto zbarvení, protože nám krásně zapadá do koncepce v památníku," řekl Karel Novák, předseda Severočeského leteckého archivu Most (SLA Most), který obhospodařuje expozici o druhé světové válce na Mostecku.

Model letounu je zde umístěn před velkou fotografii hořící chemičky, právě ze dne 24. srpna 1944. Při slavnostním aktu jej sem umístil mostecký primátor Jan Paparega. Ještě předtím předseda SLA Most Karel Novák předal poděkování za podporu při projektu druhého dílu publikace Občané Mostecka v řadách čs. zahraniční armády na Západě generálnímu řediteli společnosti Vršanská uhelná Vladimíru Roučkovi.

„Model bombardéru není jediným. Expozice je obohacena také o další tři modely představující válečné stroje. Messesrschmitt Bf 109, na kterém létal v Norsku Walter Smejkal z Louky, postavil Petr Šonka, americký P – 47 Thunderbolt postavil Jiří Horák a já jsem ještě kromě B – 17 postavil také malý německý tryskový Messesrschmitt Me 163 Komet, na kterém létal rodák z Podbořan na Lounsku Wolfgang Späte,"prozradil Edvard D. Beneš, místopředseda Severočeského leteckého archivu Most.

Expozice kromě čtveřice nových modelů letadel nabízí návštěvníkům i další letošní novinky. Mezi poslední získané exponáty patří kontejner na potraviny do záchranného člunu amerického letectva, který sem věnoval majitel Army shopu v Kozlech. Montážní klíč z chemičky STW a německá bedna na munici. Ty expozice získala od Václava Válka z Mostu.

A kdy je možné expozici v památníku, který se nachází v objektu bývalého krematoria, navštívit? Otevřeno je vždy v úterý a ve čtvrtek od 10.00 do 12.00 a od 13.00 do 16.00 hodin. V neděli pak od 13.00 do 16.00 hodin. 

B – 17, Milk WagonLetoun byl vyroben v závodě Boeing v Seattle a poté přepraven k americkému vojenskému letectvu na letiště Dow Field ve státě Maine, a to 18. 5. 1944. Poté byl přeletěn do Evropy. Dne 8. 6. 1944 byl zařazen do stavu 708. Bomb Squadron, 447. Bomb Group, 8. AF dislokované ve Velké Británii. Poprvé se dostal do akce 20. 6. 1944, kdy byl cílem náletu 447. Bomb Group Köningsborn. Celkem stroj v dalším průběhu války absolvoval 129 misí nad okupované území. V červenci 1945 se stroj vrátil do USA. Koncem roku 1945 byl stejně, jako další válečné letouny sešrotován.

Lucie Králíková