„Koupě nádraží není šťastná. Peníze na jeho pořízení a následnou rekonstrukci se mohly využít lépe. Město mohlo mít například opravené chodníky, či lepší veřejné osvětlení. Z chodníků atd. by měli užitek všichni, z nádraží bude mít prospěch jen někdo," řekl místostarosta Duchcova Zbyněk Šimbera.

Podle Šimbery není šťastná koupě starého nádraží i z jiného důvodu. Budova nádraží je památkově chráněná a jenom replika střechy by přišla dle rozpočtu SŽDC na 25 milionů korun.

„Nedělám si iluze o tom, že se podaří městu budovu nádraží prodat soukromému investorovi, který by do objektu dal desítky milionů korun. Takový investor se bude muset vyrovnat kromě památkářů také s tím, že kupuje budovu, která má v těsném sousedství koleje, a to znamená hluk a prach. A to nemluvím o tom, že pokud bude nádraží v majetku města, zodpovídá město také za jeho stav i za veškeré události, které se na starém nádraží přihodí."

Budova nádraží je v hodně špatném stavu. SŽDC původně za něj chtělo zhruba milion korun, Duchcov ho získá asi za 345 tisíc korun.

„Ihned po podpisu smlouvy o koupi budovy starého nádraží začneme hledat investora. Několik zájemců se již ohlásilo, komplikace je pouze v tom, že současný vlastník (Správa železničních a dopravních cest) je ochotna jednat pouze s městem. My pak budeme vybírat investora s nejvhodnějším projektem. Díky tomu budeme mít možnost ovlivnit budoucnost budovy, což bychom v případě přímého prodeje zájemci nemohli," řekla starostka Duchcova Jitka Bártová.

"Bydlím v Jižním Duchcově 49 let. Pamatuji nádraží s jídelnou i byty. Ta ruina co tu teď máme se mi nelíbí. Opravit ho by bylo pěkné, ale spíše bych ho nechala zbourat. Vyšlo by to levněji." Anna Svobodová

Ta už dříve řekla, že město by mělo nádraží koupit. Tím by se zase o něco přispělo ke zkrášlení Jižáku. Ten kdysi býval chloubou města, teď je plný oprýskaných a zdevastovaných domů. „Duchcov již nikdy nebude vzkvétajícím průmyslovým městem, doba rozkvětu spojená s těžbou uhlí je pryč a pokud nevyužijeme již dnes svůj potenciál, spočívající v propojení zámku, pobytu známého světoběžníka, historicky cenné části města, zámecké zahrady i díky rekultivacím se zlepšující přírodě v okolí města, stane se z Duchcova ubytovna pro nezaměstnané s rostoucí kriminalitou," dodala. Vedení Duchcova by rádo vidělo v přízemí opraveného nádraží muzeum telefonu. Právě na tomto nádraží proběhlo první telefonické spojení v Čechách. To se psal rok 1881!

Znovuotevření trati ze starého duchcovského nádraží do Teplic?

V současné době jsem v kontaktu se společností, zabývající se možností znovuotevření trati ze starého duchcovského nádraží do Teplic a Ústí nad Labem. Pro správnou volbu nejvhodnějšího projektu by bylo vhodné nejdříve vědět, jak tento záměr dopadne. Jsem optimista a stále doufám, že se povede najít využití i pro budovu bývalé polikliniky.

Jitka Bártová, starostka Duchcova



Pohled do historie…

Letos to je 130 let, co se po telefonní lince spojily důl Richarda Hartmanna v Ledvicích s více něž dva kilometry vzdáleným nádražím v Duchcově. Ledvice a Duchcov se takřka přes noc staly slavnými. Byly totiž první v Čechách, které si řekly: Haló! přes telefon. V témže roce 1881 se to podařilo ještě Praze. Podnikatel Bedřich Frey si tam nechal totiž zavést asi 1000 metrů dlouhé telefonní vedení z bytu do kanceláře svého cukrovaru. České země se tedy pyšnily telefonním spojením pět let poté, co Američan skotského původu Alexander Bell přihlásil patent na telefon. Staré duchcovské nádraží platilo za důležitý železniční uzel, odkud vyjížděly vlaky naplněné hnědým uhlím z šachet v okolí. V roce 1881 byla také zprovozněna telefonní linka v Praze Vysočanech. V roce 1888 byla vybudována první státní meziměstská telefonní linka v Čechách, propojovala Ústí nad Labem s nedalekými Teplicemi.(KOS)