„Pro ekologickou dopravu jsem všemi deseti. Voláme po ní v Teplicích už dlouho. Pomůže to především centru města, které je přetíženo osobní dopravou a kde je vysoká koncentrace škodlivin z výfuků,“ komentuje strategii na bezemisní MHD Adam Souček z místní Strany zelených.

Autobusy v teplických ulicích na linkách MHD brzo skončí. Už nyní jejich provoz postupně nahrazují speciální trolejbusy. Pět jich začalo jezdit vloni v létě. Město za ně zaplatilo téměř 80 milionů korun. Další taková vozidla se pro teplický provoz připravují. Kouzlo hybridních trolejbusů je v tom, že dokážou plynule přejít z trolejového napájení pomocí sběračů na pohon bateriemi, které se dobíjejí právě při jízdě na trolejích. „Vše se děje automaticky. Při návratu na troleje je sice nutné vozidlo uvést do klidu, ale ven řidič nemusí. Zpravidla se pro tento proces využívá první zastávka pod trolejemi,“ říkal při loňské prezentaci prvních trolejbusů Petr Havlík za společnost Arriva City, která teplickou MHD zajišťuje.

Schválený plán udržitelné mobility je pro město Teplice strategický dokument, který mimo jiného také vymezuje, kam by měla MHD v budoucnu zajíždět. „Například počítáme s dotažením až do sídliště Závětří. Upravit pro účely otáčení trolejbusů se ale musí stávající točna v sídlišti,“ zmínil náměstek primátora Jiří Štábl.

Město nakoupí i klasické trolejbusy

Přestože město přechází z dieselových autobusů na hybridní trolejbusy, hodlá nákupem nových vozidel podpořit také flotilu klasických trolejbusů. „Máme to rozložené do několika let, investujeme do dopravy postupně,“ zmínil primátor Hynek Hanza. Investovat podle něj město musí i do dalších potřebných zařízení, které s provozem MHD souvisejí. Třeba měníren.

Ekologické hybridní trolejbusy byly vloni úspěšně nasazeny z konečné zastávky trolejbusů Řetenice v Břízkách, přes Výšinu až do Hudcova.

Dalším dobrým projektem, na který poukazuje plán mobility v Teplicích, je zajíždění vozidel do zastávky Novoveská. Ekologická doprava obsluhuje i lokalitu Valy.

V některých ulicích se přeci jen nové dráty upevněné na stožárech objeví. „Jsou připravené 3 projekty, které mají přinést navrhované zlepšení dopravní obslužnosti města a zkvalitnění přepravní nabídky a zároveň přispět ke zlepšení životního prostředí,“ uvádí aktuální plán mobility.

Má jít například o propojení tratí v ulicích Jankovcova a Nové lázně, což má pomoci v případě mimořádných událostí na Masarykově ulici. Vytvoří to jakýsi „bypass“ v trolejbusové dopravě mezi Trnovany a centrem města. Propojit se mají také tratě Přítkovská a Emilie Dvořákové přes Kozinovu ulici.