Dostanou polévku, mohou se osprchovat a převléknout. Pokud mají zájem, poradí jim, co dál. O nové středisko pro bezdomovce v Teplicích je ze strany lidí žijících na ulici zájem. Během prvního měsíce roku službu využila šedesátka osob bez přístřeší, podobný zájem byl v únoru. Centrum provozuje nezisková organizace Květina. Nahlédnětě do zákulisí…

„Klienti využívají všech možností, které nabízíme. Potravinového servisu nejčastěji v podobě teplé polévky, hygienického servisu v podobě sprchy i konzultací se sociálním pracovníkem,“ informovala vedoucí zařízení Barbora Vernerová. Celkem 17 osob mělo v lednu zájem řešit svou nepříznivou životní situaci za podpory pracovníků. Podepsali smlouvu o vzájemné spolupráci.

Služba, která od začátku roku funguje v Denisově ulici, je v provozu v týdnu od 8 do 15 hodin a o víkendu od 10 do 14 hodin. Klienti zde mohou pobýt až dvě hodiny. Provoz centra není lhostejný ani široké veřejnosti. Podle Vernerové se ozývají lidé s nabídkou ošacení a také není ojedinělé, že Tepličané přinášejí i potraviny.

Vznik centra podpořilo město Teplice. Zpětná vazba o dosavadní dobré zkušenosti potěšila náměstka Jiřího Štábla. „Praxe vypovídá o tom, že otevřít takovéto zařízení byl krok správným směrem. Když mi paní vedoucí sdělovala současná čísla, naplnilo mě to optimismem, že ze strany lidí bez domova je opravdový zájem o návrat do produktivního života,“ řekl Štábl. „Řada klientů podepsala smlouvu o spolupráci, v rámci které jim organizace Květina pomůže s řešením jejich aktuální nepříznivé situace,“ dodal.

Příliv bezdomovců z okolí nečekají

Informace o tom, že se mají bezdomovci kde vysprchovat a najíst, se rychle rozšířila po Teplicích. Případných návalů nových bezdomovců z okolních měst a obcí se vedení radnice nebojí. „Nemyslím si, že dojde k nějakému masivnímu přílivu klientů z okolí,“ poznamenal Štábl.

Denní centrum je v běžně obydlené ulici. Ředitelka spolku Barbora Bočková při zahájení provozu v lednu uvedla, že se setkala i s obavami některých lidí. „Příležitostně mi volali spoluobčané a ptali se, zda nehrozí zhoršení kvality života v ulici. Je to tím, že neměli povědomí o tom, jak taková služba funguje. Pravidla totiž pamatují i na to, aby se lidé třeba neshlukovali před budovou a neobtěžovali ostatní,“ mírní obavy Barbora Bočková.

K otevření nové služby přispěla i Skupina ČEZ. V souvislosti s charitativní akcí Oranžové kolo se podařilo v rámci loňského ročníku Zahájení lázeňské sezony v Teplicích získat finanční podporu ve výši 52 tisíc. Téměř 200 tisíc dalo město. „Finance jsme získávali také od Nadace Divoké husy, která zdvojnásobila výtěžek listopadové benefiční akce. Naše aktivity podporují i dárci z řad občanů, kteří poskytují oblečení, hygienické prostředky a drogerii a také nabídli pomoc při úpravách pronajatého objektu v soukromém domě,“ sdělila představitelka Květiny.