S úplnou ekologizací veřejné dopravy počítá Plán udržitelné městské mobility Teplic, který v závěru minulého týdne schválili zastupitelé.

„Pro ekologickou dopravu jsem všemi deseti. Pomůže to především centru města, které je přetíženo osobní dopravou a kde je vysoká koncentrace škodlivin z výfuků,“ komentoval strategii na bezemisní MHD Adam Souček ze Strany zelených.

Autobusy v teplických ulicích na linkách MHD brzo skončí. Už nyní jejich provoz postupně nahrazují hybridní trolejbusy. Pět jich začalo jezdit loni v létě, město za ně zaplatilo téměř 80 milionů korun. Další taková vozidla se pro provoz připravují.

Mezi baterií a trolejemi

Kouzlo hybridních trolejbusů je v tom, že dokážou plynule přejít z trolejového napájení pomocí sběračů na pohon bateriemi, které se dobíjejí právě při jízdě na trolejích. „Vše se děje automaticky. Při návratu na troleje je sice nutné vozidlo uvést do klidu, ale ven řidič nemusí. Zpravidla se pro tento proces využívá první zastávka pod trolejemi,“ říkal při loňské prezentaci prvních trolejbusů Petr Havlík za společnost Arriva City, která teplickou MHD zajišťuje.

Schválený plán udržitelné mobility je pro město Teplice strategický dokument, který mimo jiného také vymezuje, kam by měla MHD v budoucnu zajíždět. „Například počítáme s dotažením až do sídliště Závětří. Pro účely otáčení trolejbusů se ale musí upravit stávající točna v sídlišti,“ zmínil náměstek primátora Jiří Štábl.

Přestože město přechází z dieselových autobusů na hybridní trolejbusy, hodlá nákupem nových vozidel podpořit také flotilu klasických trolejbusů. „Máme to rozložené do několika let, investujeme do dopravy postupně,“ zmínil primátor Hynek Hanza. Investovat podle něj město musí i do dalších potřebných zařízení, které s provozem MHD souvisejí. Třeba měníren.

Ekologické hybridní trolejbusy byly loni úspěšně nasazeny z konečné zastávky trolejbusů Řetenice v Břízkách přes Výšinu až do Hudcova. Dalším projektem, na který poukazuje schválený plán mobility v Teplicích, je zajíždění vozidel do zastávky Novoveská. Ekologická doprava obsluhuje i lokalitu Valy.

V některých ulicích se přeci jen nové dráty upevněné na stožárech objeví. „Jsou připravené tři projekty, které mají přinést navrhované zlepšení dopravní obslužnosti města a zkvalitnění přepravní nabídky a zároveň přispět ke zlepšení životního prostředí,“ uvádí aktuální plán mobility. Má jít například o propojení tratí v ulicích Jankovcova a Nové lázně, což má pomoci v případě mimořádných událostí na Masarykově ulici. Vytvoří to jakýsi „bypass“ v trolejbusové dopravě mezi Trnovany a centrem města. Propojit se mají také tratě Přítkovská a Emilie Dvořákové přes Kozinovu ulici.

Podle informací z dokumentu, který představuje analytickou část plánu udržitelné mobility, využije teplickou MHD během jednoho dne okolo 30 tisíc lidí. Nejzatíženějšími zastávkami jsou Alejní, Benešovo náměstí a v obou směrech i ta u Hotelu de Saxe. Na Benešově náměstí nastoupí či vystoupí do vozidel MHD až 4 000 lidí denně. Počet přepravených osob rok od roku klesá.