Mezi nejhlasitější odpůrce východní varianty obchvatu na dnešním veřejném projednávání návrhu územního plánu patřil zástupce zahrádkářů. Navrhovaná trasa protne zahrádkářskou kolonii u města. "Už teď jsou tam zahrady téměř neprodejné. Když se začalo mluvit o tom, že se tam bude stavět," argumentoval majitel jedné zahrádky. Stavba vadí i obyvatelům paneláků na Pražském sídlišti, kterým by nová silnice vedla pod okny. "Znehodnotíte Pražské sídliště. Slušní lidé vám odsud utečou," řekl dnes muž ze sídliště, který od plánované silnice bydlí asi 300 metrů. Vadí mu především kamiony, které budou po obchvatu jezdit i v noci.

Podle starosty ale bude každá varianta, ať už obchvatu nebo průtahu, někomu vadit. "O obchvat bojujeme už 35 let," řekl dnes asi třem desítkám lidí starosta. Těsně před revolucí v roce 1989 podle něj stát tlačil na vybudování dálničního průtahu Bílinou. "Zastupitelstvo v roce 1989 řeklo: 'Nikdy, bude jenom obchvat'," argumentoval starosta přáním plného sálu kulturního domu před 22 lety. Tento argument se hlavně mladším odpůrcům obchvatu nelíbil, podle nich někteří zastánci obchvatu z doby revoluce už ani nemusí být naživu. Někteří proto chtějí referendum, podle vedení města je na něj ale brzy, veškeré kroky zatím jsou jen v rovině administrativy.

Město argumentuje tím, že obchvat asi za 3,5 miliardy korun je potřebný. Po silnici I/13 vedoucí dnes poblíž centra města denně projede 20.000 aut, přičemž asi pětina je nákladních. Původní studie obsahovala pět variant včetně průtahu, ŘSD ale doporučilo osmikilometrovou trasu východně od města kolem přírodní rezervace Bořeň. Původně město počítalo s tím, že silnice povede pod kopcem v tunelu, tato varianta se ale ukázala jako nerealizovatelná. Zatím se počítá s povrchovou trasou, jež by byla asi ve stometrovém úseku překrytá shora valem z hlíny. Obchvat má být vedený dvěma pruhy, pozemky pro rozšíření na čtyři by zůstaly v územní rezervě.
Ekologové ale doporučují spíš průtah na vyvýšené estakádě. "Podle nás obchvat zbytečně znehodnotí hodnotný krajinný ráz a zničí zachovalou přírodu kolem města, a to hlavně předpolí Národní přírodní rezervace Bořeň a v okolí vrchu Trupelník s údolím potoka Syčivka," uvedl již dříve Miroslav Patrik z Dětí Země, který se v Bílině narodil.

Původní koncepce bývalého ministra dopravy Víta Bárty počítá s obchvatem Bíliny až po roce 2025. Město nepředpokládá, že by ŘSD začalo do výstavby investovat v nejbližších letech. Proto už prosadilo výstavbu několika kruhových křižovatek, jež dopravu městem zpomalují. Radnice také loni postavila most přes frekventovanou silnici, po němž se mohou lidé z centra města bezpečně dostat na autobusové a vlakové nádraží. (čtk)