Vedení města Krupky zdražilo ceny jízdného na lanovce z Bohosudova na Komáří vížku. V desetileté éře, co má Krupka tento technický unikát ve svém majetku, to radnice udělala poprvé. Argumentuje nárůstem vstupních nákladů. Cena se zvýšila o 50 korun.

„Zvýšily se ceny energií, rostou náklady za údržbu i potřebné revize a na změnách se podepsala také mzdová část celkového balíku peněz nutných pro zajištění provozu historické lanové dráhy,“ komentuje navýšení jízdného místostarosta Rostislav Kadlec.

Protože se řadu let ceny neměnily, působí letošní padesátikorunové zdražení jako výrazné. Dospělí nově zaplatí za jednu jízdu 130 korun, přičemž doposud to bylo 80. Cesta tam i zpět stojí 200 korun, děti od 5 do 10 let vyjde jedna jízda na 100 korun, za zpáteční zaplatí 150 korun. Cyklisté musí v nové sezoně sáhnout do peněženky pro 150 korun.

Už několik desetiletí se krupská dvousedačková lanová dráha pyšní nejdelší trasou bez mezistanice. Zároveň je také nejstarší v Česku. Při svém převýšení skoro 500 metrů nadmořské výšky překonává prakticky denně oběžné lano vzdálenost 2 348 metrů, jízda trvá 15 minut.

Podle vedoucího provozu Zdeňka Seiferta loni lanovka přepravila skoro 40 tisíc cestujících. „Dosáhli jsme tím historicky rekordních výsledků v počtu přepravených osob,“ uvádí Seifert, který je zároveň jednatelem městské společnosti Sport Krupka, pod jejíž správu lanovka spadá. „Na péči o naši chloubu a zároveň technický unikát je potřeba každoročně vynakládat nemalé prostředky a důraz,“ podotýká vedoucí provozu. 

„Abychom lanovku přes její úctyhodný věk udrželi v bezvadné kondici, musí se na ní nepřetržitě každý den tvrdě pracovat. Navíc se kolem provozu lanovek výrazně změnily nároky zákonů a předpisů. Jejich plnění a zajišťování je nesrovnatelně těžší nežli před několika roky zpátky,“ dodává Seifert.

Téměř 2,5 kilometru dlouhou dráhu z roku 1952 z krupské čtvrti Bohosudov na Komáří vížku, jejíž horní stanice se nachází v nadmořské výšce 808 metrů, vlastnily do roku 1996 České dráhy. Fond národního majetku ji poté prodal soukromému subjektu. Od něj nakonec putovala lanovka do majetku města.

Jedinečnost krupské kulturní památky tkví v systému provozu. Technicky jde o jednolanovou dráhu oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček v horní a dolní stanici. Přes zimu ji využívají hlavně lyžaři a běžkaři, ale je jich podstatně méně než turistů v létě.

Dvousedačkový výtah s celoročním provozem turisty dopravuje na vrchol Komáří vížky, kde se v blízkosti stanice nachází Horský hotel Komáří vížka s restaurací. Při dobré viditelnosti lze z terasy dohlédnout až na vrcholky Krkonoš a jako na dlani spatříte České středohoří.