„Nebýt toho, že chybí krátký úsek nedostavěné dálnice D8, nebyly by přetíženy silnice č. I/30, I/7 a I/9. Přetížení silnic má ročně na svědomí při dopravních nehodách v průměru sedm životů," uvedl Jiří Ušák, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje v souvislosti s dosavadním vývojem dopravní nehodovosti v roce 2014.

Mezi mimořádně zatížené nejrizikovější úseky patří silnice č. I/30 mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem, i když letos zde zatím nedošlo ke smrtelné nehodě.

Ve špičce zde např. v ústecké Pražské ulici projíždí po objízdné trase nahrazující dálnici za hodinu přes 1000 vozidel.

Více zemřelých

Letošní rok je ve znamení vzrůstajícího počtu zemřelých při nehodách. Ale podle Ušáka přitom došlo k méně smrtelným kolizím než loni.

„Paradoxní je, že letos od ledna do konce října došlo k 35 dopravních nehodám se smrtelnými následky, loni těchto nehod bylo více, celkem 42. Jenže letos bylo více nehod, kdy zemřelo při jedné nehodě více osob," vysvětlil Ušák.

Ke konci října policie v Ústeckém kraji eviduje o 11 zemřelých více než loni.

Dopravní policie proto zesílila hlídky na silnicích č. I/6 a I/7. Dva passaty z krajské dopravní služby a dálničního oddělení od 1. července posilují místní dopravní policii a odhalily 577 případů překročení povolené rychlosti mimo obec a další přestupky. Např. VW Passat silničního dohledu zaznamenal mimo obce 338 překročení rychlosti a v obci 38, dálniční passat v těchto místech evidoval 239 případů překročení rychlosti mimo obec a 2 případy v obci.

Zrádné šero a tma

„Od podzimu do jara ranní a podvečerní šero, a brzký nástup tmy ohrožují zejména chodce, kteří nejsou v šeru a tmě dobře viditelní. Proto upozorňujeme řidiče, aby si zkontrolovali světla na autech. Je potřeba, aby měli před sebou dostatečně osvětlenou silnici kvůli včasnému zaznamenání překážky na cestě. Může se jednat o větve, přebíhající zvěř, cyklisty nebo chodce," varuje Ušák.

Problematika rizik, která přináší zimní období, čili problém viditelnosti chodců, osvětlení vozidel, změna klimatických podmínek, jsou podle koordinátora Besipu pro Ústecký kraj Jana Pechouta velmi důležité faktory.

„Polovina chodců během roku zemře kvůli snížené viditelnosti na silnici. Tím je nebezpečně zkrácena brzdná dráha," varuje Pechout. Dodal, že na mokré vozovce je brzdná dráha dvojnásobně dlouhá, na sněhu může být až pětinásobná.