Ředitelka ústeckého inspektorátu Jana Moravcová včera ČTK řekla, že stromy někdo vykácel předtím, než k tomu bylo vydané povolení, a kácení bylo velmi rozsáhlé. Viníka se inspektorům nepodařilo zjistit.

Podle Moravcové jde o svým rozsahem o závažný případ, protože se navíc kácelo ve zvláště chráněné oblasti. Trasa dálnice vede chráněnou krajinnou oblastí. Dodala, že se inspektoři snažili i za pomoci svědeckých výpovědí zjistit, kdo kácení nařídil a provedl. Svědci zde prý viděli jen veliké auto. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a společnost Metrostav, která úsek dálnice přes České středohoří staví, údajně tvrdí, že kácení neprováděly. Inspektoři doufají, že se policii podaří zjistit více.

„Je zvláštní, že se kácelo pouze na místech, kde má být dálnice. To znamená, že dřevorubci museli mít plány, a žádný pracovník ze stavebních firem si prý ničeho nevšiml, přestože kácení a odvoz dřeva auty je hodně hlučná a časově náročná činnost,“ uvedl Miroslav Patrik z organizace Děti Země.
Dodal, že to není první případ nepovoleného kácení stromů v trase dálnice, protože v roce 2002 už ČIŽP prokázala nezákonné vykácení čtyř kusů vzácného kriticky ohroženého stromu jeřábu českého na okraji lomu Prackovice, za které udělila pokutu dva tisíce korun.

Poslední nedostavěný úsek dálnice D8, spojující Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem, je dlouhý 16,4 kilometru. O jeho dostavbu se vedou spory už od konce 90. let minulého století, konečná podoba trasy byla schválena v roce 2005 a před třemi lety se začalo stavět.
Dálnice měla být hotová v letošním roce, ale ŘSD stále schází povolení na několik kilometrů stavby. ŘSD tvrdí, že kvůli odporu ekologů ji stihne dostavět asi až v roce 2013. Hrozí dokonce, že se stavba kvůli nedostatku peněz zastaví. Podle původního plánu měl stát úsek, jehož většina je na území chráněné krajinné oblasti, zhruba 11,7 miliardy korun. (čtk)