Spory o dostavbu dálnice v posledních měsících nabraly nebývalou intenzitu. Stavební povolení vydal lovosický stavební úřad před Vánoci a následovalo odvolání Společnosti ochránců životního prostředí, které v dubnu krajský úřad zamítl. Nejkritičtější úsek o délce 4,7 kilometru se vzápětí začal stavbě, jenže to vydrželo jen 2,5 měsíce a soud rozhodnutí krajského úřadu zrušil kvůli procesním chybám, jejichž počátek se datuje až do 90. let minulého století. Jakmile ale krajský úřad mohl, ihned stavební povolení znovu posvětil a jeho rozhodnutí navíc už nabývá právní moci.

"Ředitelství silnic a dálnic může po krátké přestávce opět zahájit výstavbu," informoval dnes novináře mluvčí kraje Zdeněk Rytíř. Nejasnosti panují jen o tom, kdy přesně práce mohou začít - některé výklady hovoří už o dnešku, jiné až o pátku. "Každopádně na páteční ráno chystáme začátek prací, techniku a další náležitosti, aby se práce rozjely ihned naplno," řekla ČTK mluvčí ŘSD.
Nucené zakonzervování stavby způsobilo problémy dodavatelům a na vícenákladech stálo řádově miliony korun. Zda by se situace ještě mohla opakovat a soud práce znovu zastavil, o tom raději nikdo nechce spekulovat.

Žalobu na stavební povolení podala litoměřická Společnost ochránců životního prostředí kvůli nedostatečnému řízení EIA. To se konalo už v polovině 90. let minulého století a podle nich nedostatečně posoudilo jiné varianty trasy, které mimo jiné zahrnovaly ekology prosazovanou variantu s dlouhým tunelem pod celým Českým středohořím. "Soud k přezkoumání požadoval předložit od ministerstva životního prostředí 17 let starou dokumentaci. Ta však v plném rozsahu již neexistuje," vysvětlil rozhodnutí krajského úřadu už dříve jeho mluvčí.
Ekologové si výrok soudu vykládali tak, že bude potřeba ekologickou studii EIA zpracovat znovu. Úřady podle nich o celém problému vědí léta a snaží se své chyby maskovat. "Krajský úřad může jediné: územní a stavební rozhodnutí zrušit a věc vrátit na stavební úřad v Lovosicích, který řízení přeruší do předložení nového stanoviska o výběru koridoru dálnice," uvedl před měsícem předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik. Předseda Společnosti ochránců životního prostředí Lubomír Studnička s médii v posledních letech nekomunikuje.
Na stavební povolení se čekalo nezvykle dlouho - práce na úseku dlouhém 12,7 kilometru přes CHKO České středohoří začaly v roce 2007 a teď se opět omezily asi na osmikilometrový úsek, který všechna povolení má. Zbylých 4,7 kilometrů, jež opět povolení nemají, je ale pro její dostavbu klíčových. Ředitelství silnic a dálnic odhadovalo, že na jejich dokončení potřebuje asi 30 až 32 měsíců, zatím se ale pracovalo jen dva měsíce a už se zase stavba zakonzervovala. "Teplická" dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovým Podkrušnohořím a se severní polovinou Německa.