Dálnici z Prahy do Drážďan zapsali do svých plánů v říjnu 1938 už nacisté. Jen pár týdnů po mnichovských událostech. V sudeto-německých plánech z let 1938 až 1945 dnešní dálnici D8 nalezneme označenou jako A72, v českých a protektorátních plánech coby dálniční koridor IV. Nakonec její stavba nezačala, přednost dostala dálnice vedoucí z Vídně do Vratislavi, tehdy označovaná jako A88.

Ještě předtím, 15. listopadu 1938, úřady oficiálně přijaly návrh na vznik slova dálnice. O měsíc později, 23. prosince 1938, vzniklo Generální ředitelství stavby dálnic (GŘSD), předchůdce dnešního Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a slovo dálnice se začalo oficiálně používat.

Válečné události ale stavby dálnic překazily, 30. dubna 1942 začal platit zákaz výstavby dálnic v celé Velkoněmecké Říši. To se týkalo i Protektorátu Čechy a Morava. Říše začala pociťovat nedostatek pracovních sil ve válečné výrobě.

POVÁLEČNÉ PLÁNY

Výstavba dálnice Praha - Drážďany, stále pojmenovaná jako koridor IV, zůstala v československých plánech až do prosince 1950. Tehdy výstavbu dálnic komunistická moc v Československu opět pozastavila.

Jenže v 50. a 60. letech minulého století začala silně narůstat silniční doprava, což vládu Viliama Širokého donutilo vydat 10. dubna 1963 usnesení o koncepci dlouhodobého rozvoje silniční sítě a místních komunikací v Československé socialistické republice.

Vláda ho potvrdila o tři léta později rozhodnutím o obnovení dálniční výstavby v ČSSR. Plány z 18. dubna toho roku obsahují směr Praha - Drážďany a poprvé obsahují i název dálnice D8, poté v letech 1968 až 1971 ČSSR a Německá demokratická republika (NDR) vyjednávaly o stavbě.

V dubnu 1984 začala výstavba 92,2 km dlouhé dálnice D8. Už 6. listopadu 1990 byl otevřen první úsek dlouhý 4,2 kilometru mezi Řehlovicemi a Trmicemi na Ústecku. V říjnu 1990 začala stavba D8 u Prahy. Vláda 10. listopadu 1993 přijala usnesení, podle něhož měla být D8 hotová v roce 2002.

Po dokončení dílčích úseků 22. května 2000 vláda schválila návrh smlouvy s Německem o propojení dálnice D8 a A17 mostem na hranici. Smlouvu vláda schválila již v roce 1997.

ŘADA SPORŮ

Už 14. července 2000 ministerstvo životního prostředí vydalo výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny pro průchod dálnice D8 v šestnáctikilometrovém úseku přes České středohoří.

Po deseti letech od první studie trasy dálnice D8 přes Krušné hory začala výstavba tohoto technicky složitého úseku. Hotovo bylo 21. prosince 2006. Úsek z Trmic k německým hranicím měří 23,4 km a zahrnuje několik mostů a tunelů.

Teprve 6. listopadu 2007 ŘSD zahájilo výstavbu posledního úseku D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Stavbu provází celá řada sporů s občanskými sdruženími, hlavně o nezákonné udělení výjimek z ochrany přírody a krajiny. Proto se opožďovala, provázela ji i řada skandálů. Hotovo bude snad tento měsíc.