Co do Teplic přijede?

Tři dvanáctimetrové trolejbusy mají stát odhadem 28,75 milionu korun, zjistila ČTK z databáze veřejných zakázek. Na rozdíl od okolních měst si je město chce zaplatit samo.

„Je to správná cesta", tvrdí primátor Jaroslav Kubera s odkazem na problémy dotačního úřadu Severozápad.

Teplice mají podle dostupných informací 36 vozů, z toho polovinu tvoří staré typy 14Tr a 15Tr, které dodávala do poloviny 90. let Škoda Ostrov.

V Teplicích se od té doby trolejbusy skoro nenakupovaly a budoucnost celé sítě byla nejistá, v roce 2006 se ale rozjely postupné dodávky nových vozů. V ulicích teď jezdí devět vozů s karoserií od firmy Irisbus a devět od polského Solarisu, elektrická výzbroj je ale od plzeňské Škody.

Postupná obnova vozového parku je nezbytná

Teď by se mělo početní zastoupení vozů přehoupnout ve prospěch nových. Město v září vypsalo výběrové řízení na tři krátké, dvanáctimetrové a nízkopodlažní trolejbusy. „Zakázka proběhne za účelem doplnění vozového parku MHD, jako náhrada za vyřazené vozy," uvádí oznámení. Město by mělo vozy získat během roku 2013.

Teplice ještě v roce 2010 chtěly nakupovat trolejbusy z evropských peněz. Měly podanou žádost na nákup 28 nových trolejbusů, které by bez DPH stály 295 milionů korun. Pomoci měly evropské fondy, z nichž se počítalo s asi 56 procenty nákladů, jenže po několikerém zrušení dotační výzvy to město vzdalo.

„Nakupujeme tyhle vozy ze svého, a jak tak koukám okolo, tak to vychází jako lepší varianta," řekl v rozhovoru pro ČTK primátor Kubera. ROP Severozápad má totiž po sérii skandálů pozastavené proplácení dotací a všichni žadatelé, kteří na ně čekají, si museli zatím sehnat drahé úvěry. Kvůli údajným machinacím s dotacemi skončilo ve vazbě několik členů ODS a ČSSD. Evropská komise teď řeší, jakou za to dá Česku pokutu, hovoří se minimálně o deseti procentech. Celkem má podle médií jít o 2,5 až 3,4 miliardy z celkových 19 miliard korun, které má do příštího roku ROP Severozápad rozdělit.

Kromě investic do trolejbusů se v Teplicích opravuje v menší míře i infrastruktura. Dokončuje se rekonstrukce měnírny Prosetice, která si vyžádá od 1. října měsíční výluku dvou linek, které nahradí autobusy. Celá přestavba stojí asi devět milionů korun.

Teplický dopravní podnik provozuje společnost Veolia, která ho v roce 2007 koupila od tří fyzických osob. Nové trolejbusy si pronajímá od města, které ale zároveň na provoz přispívá částkou okolo 45 milionů korun ročně. Trolejbusy v padesátitisícovém městě letos jezdí 60. rokem.

Jak bude vypadat příští rok v teplické MHD, na to jsme se zeptali Jana Gaislera ze společnosti Veolia Transport Teplice:

„Pro příští rok žádné výrazné změny nechystáme. Rozsah dopravy i vedení linek zůstane stejné, rovněž se zdražováním jízdného nepočítáme. Pokud jde o naše investice, vyřadíme dva starší autobusy (1 patnáctimetrový a 1 kloubový) a nahradíme je novými.

Trolejbusy pro teplickou MHD nakupuje město Teplice, zde by mělo dojít k obnově tří standardních a dvou kloubových trolejbusů.

S novým odbavovacím systémem počítáme od r. 2015.

Po dobrých zkušenostech počítáme s používáním alternativního paliva B 100 (100% metylester řepkového oleje) i v příštím roce, což má pozitivní ekonomické a ekologické dopady."(pem a čtk)