Ředitelství silnic a dálnic již od začátku tvrdí potřebujeme zhruba dva a půl roku na to, abychom ji postavili. Navíc do všeho nyní zasáhl sesuv, který může výstavbu dálnice výrazně zkomplikovat. Na křižovatku tak paradoxně bude více času.

Velké komplikace

Práce zde loni na podzim intenzivně běžely. Nyní je situace komplikovanější. Během jara stavební firmy zjistily, že v podloží je uhlí. To se nedá použít jako navážka, a ta se bude muset přivézt. Přesto prý rok 2015 je jako datum otevření stále platný.

Na křižovatce dělníci pracují od okamžiku, kdy se stavba dálnice spustila. Loni v létě ji ale museli zakonzervovat, protože práce na dálnici přerušilo rozhodnutí soudu, ke kterému se odvolali ekologové. Krajský úřad nakonec stavbu povolil, a v září se sem tak dělníci mohli opět vrátit.

Lidé z vedení stavby Deníku během návštěvy na staveništi řekli, že nemohou pracovat rychleji, ani kdyby chtěli. Vše totiž omezuje skutečnost, že se staví nejen složitá křižovatka, ale navíc v místech, kde je již část dálnice postavená a je zde i rychlostní komunikace směrem na Teplice. Navíc je vše v údolí. Proto je nejprve nutné postavit zde odvodňovací systém, který by vyřešil problém co s vodou, až začne pršet. Komunikace totiž narušuje přirozený odtok vody.

Další etapou bude samotná stavba křižovatky a její napojení na již hotové silnice. Protože však musí zůstat zachovaná doprava na současných komunikacích, bude prý nutné vše udělat postupně. Vždy se uzavře některý z úseků současné silnice a postaví se část navazující na něj. Pak zase další úsek. Celou dobu budou muset stavbou projíždět automobily.

Kdy bude celá dálnice a křižovatka hotová, si nikdo netroufá odhadovat. Ekologové, kteří vyhráli soud a v létě se kvůli nim stavba přerušila, totiž podali žalobu znovu. Nelíbí se jim, jak v 90. letech proběhlo hodnocení vlivu stavby na životní prostředí. A mohou tak vyhrát. Část dokumentace totiž neexistuje, což ve svém usnesení loni soud dokonce konstatoval.

Celou situaci na křižovatce změnil sesuv u Litochovic. Svah se na rozestavěnou dálnici utrhl letos 7. června. Sesuv poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky, přerušil zhruba 200 metrů kolejí mezi Úpořinami a Chotiměří a zavalil rozestavěnou dálnici. Škody jsou zatím odhadovány na několik stovek milionů korun až jednu miliardu s tím, že na jejich pokrytí budou využity prostředky z rozpočtů ministerstev dopravy a životního prostředí.

Vláda na konci července měla o celé situaci jednat , ale vše nakonec odložila. Terén kolem Litochovic nad Labem není podle studie stabilní a je potřeba jej zajistit, aby neohrožoval zdraví a majetek obyvatel žijících v nedaleké obci. Kabinet by se touto problematikou měl opět zabývat do dvou týdnů, řekl tehdy ČTK Zdeněk Neusar z tiskového odboru ministerstva dopravy, které materiál k projednání předkládalo.

„Aktuální stav je dlouhodobě nevyhovující a momentální zdánlivé uklidnění sesuvu může být kdykoliv narušeno v závislosti na povětrnostních podmínkách," uvádí se v materiálu zpracovaném ve studii, kterou má ŘSD. Pracím na jeho odstranění proto musí předcházet geotechnický průzkum, na jehož základě budou navržena nápravná opatření.