„Dostavbu zdržují žaloby, které ekologičtí aktivisté proti povolením vydávají,“ uvedla hejtmanka Ústeckého kraje Jana Vaňhová.
Motoristům je ale v podstatě jedno, kdo dálnici zdržuje. Hlavně, aby se provoz už uklidnil. „Kolik lidí musí ještě na silnici do Lovosic zemřít, aby si konečně někdo uvědomil, že je s dálnicí nutné něco dělat opravdu rychle?“ ptal se řidič Jiří Čupera.
Úseky stavby, které mají stavební povolení, se realizují podle časového harmonogramu a budou dokončeny do původně plánovaného termínu v prosinci 2010.
Problém je s úseky, na které ještě stavební povolení chybí. Nebudou-li povolení vydána do konce roku, bude nutné kvůli nedokončeným 1850 metrům stavby vše zakonzervovat, což přinese obrovské finanční škody.
Tyto peníze spolknou například konzervační nátěry, oplocení či pravidelná ostraha stavby. „Měsíční náklady na údržbu zakonzervované stavby odhadujeme na stovky tisíc korun. Zatím ale nikdo netuší, na jak dlouho by měla být stavba pozastavena. Konečné náklady mohou být v řádech milionů korun,“ řekl František Polák, mluvčí společnosti Metrostav, která je členem Sdružení D8/0805 pro výstavbu dálnice.
Jak dlouho se bude dostavba dálnice D8 přes České středohoří protahovat, není schopen říct nikdo.
Ředitelka pražského závodu Ředitelství silnic a dálnic Marie Nádvorníková pouze řekla, že je předčasné tvrdit, že dálnice nebude hotova ani v roce 2011.
„Smluvní cena 10 miliard korun bez daně zatím platí. K navýšení ceny ale určitě dojde,“ řekla Nádvorníková. Navýšení odhadovala v řádech stovek milionů korun.
Radní Ústeckého kraje pro dopravu Jiří Šulc varoval, že stavba je ohrožena a zasáhnout by měla vláda. „Bez rázného bouchnutí vlády do stolu nelze pokročit,“ zdůraznil Šulc.
„Je potřeba změnit zákony. Například v Bavorsku jdou zákony rychlejší cestou,“ dodala hejtmanka.
Příliš pozitivní nebylo včerejší jednání ani pro starosty dotčených obcí. „Situace s nedokončenou dálnicí nám život v obci značně komplikuje,“ řekl po jednání starosta Prackovic nad Labem Bohuslav Dbalý.
Pro obec, ležící na hlavním tahu I/30, je situace kritická. „Do dokončení dálnice nám už asi nic nepomůže. A bude hůř, až příští týden uzavřou silnici Litochovice – Dobkovičky,“ obával se starosta. Silnice, která nyní může fungovat jako objízdná trasa při nehodách na „třicítce“ by měla být uzavřená do konce letošního roku.
Přetížená je ale nejen silnice z Lovosic do Ústí nad Labem, kde se v posledních měsících stalo několik smrtelných nehod, poslední toto pondělí, ale i I/8 z Lovosic na Teplice. Aktivisté se obávají nenávratného poškození chráněných druhů rostlin a živočichů, proto podávají proti stavbě různé žaloby. ŘSD jich v této souvislosti eviduje celkem třináct.