Zakonzervování pětikilometrového staveniště stálo miliony, podle některých odhadů až miliardu korun. Předcházel tomu poměrně komplikovaný právní spor. Stavební povolení vydal lovosický stavební úřad před Vánoci a následovalo odvolání Společnosti ochránců životního prostředí. Letos v dubnu ho krajský úřad sice zamítl, pak ale soud na základě žaloby ekologů povolení zneplatnil a věc vrátil do stavu před rozhodnutím krajského úřadu. Ten vzápětí své rozhodnutí zopakoval, byť s trochu jinou argumentací. Jeho rozhodnutí 3. září ekologické sdružení znovu napadlo.

Nejkritičtější úsek o délce 4,7 kilometru se zatím stavěl jen 2,5 měsíce, od začátku května do poloviny července. Soud zrušil povolení kvůli nedostatečnému řízení EIA. z roku 1995, které podle ekologů dostatečně neposoudilo jiné varianty trasy, které mimo jiné zahrnovaly ekology prosazovanou variantu s dlouhým tunelem pod celým Českým středohořím.

Na stavební povolení se čekalo nezvykle dlouho - práce na úseku dlouhém 12,7 kilometru přes CHKO České středohoří začaly v roce 2007, ale omezily se jen na osmikilometrový úsek, který všechna povolení má. Zbylých 4,7 kilometrů, o jejichž povolení se vedou spory, je ale pro její dostavbu klíčových - jak kvůli stavební náročnosti, tak i kvůli termínovému skluzu. "Teplická" dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovým Podkrušnohořím a se severní polovinou Německa.(čtk)