Předseda sdružení Miroslav Patrik ve svém prohlášení poukázal na to, že se úředníci dopustili při přípravě dálnice závažných chyb. Sdružení je prý jen odhaluje. Jak naložit s kolabující dopravou pod Českým Středohořím, ale neřekl.

„Pomalost má především na svědomí špatná práce investora, který nemá zřejmě zájem na tom, aby projektové práce probíhaly urychleně a bez chyb a aby jeho žádosti o vydávání potřebných rozhodnutí byly kvalitní, a tato řízení neprobíhala dlouho. A velký vliv má i pomalé a šlendriánské rozhodování úředníků. Děti Země naopak o ničem nerozhodují, jen upozorňují na chyby a důrazně žádají nápravu,“ prohlásil Patrik.

Hnutí ve spojení s lovosickými ochránci přírody neustále napadá rozhodnutí o výstavbě i jednotlivá stavební povolení.

Poslední bitvu aktivisté vyhráli 17. června, kdy Krajský soud v Ústí nad Labem oživil jejich odvolání proti územnímu rozhodnutí. ŘSD odhaduje, že dálnici dokáže dostavět nejdřív na konci roku 2012, spíše ale až později.

Čtěte také…
- Na dálnice D8 nebudou peníze (1.7.2010)

Krajský úřad dokonce připustil, že by se 16kilometrový úsek nemusel dostavět vůbec nikdy. Vzápětí ale spustil intenzivní nátlakovou kampaň podporovanou demonstracemi lidí z vesnic pod Českým Středohořím i peticí starostů. Do role ochránce práv občanů se staví hejtmanka Jana Vaňhová.

I když se zdá, že je veřejnost v Ústeckém kraji z valné většiny nakloněná rychlé dostavbě, Patrik vysvětluje příčiny svého postoje v hlubší minulosti, kdy kraj netrápily takové dopravní problémy.

„Úředníci před veřejností zatajili příslušné řízení, které by posoudilo, zda není lepší vybudovat dlouhý tunel,“ uvedl Patrik s tím, že výsledkem povrchové varianty je „nezákonné kácení nejen desítky stromů, ale dokonce i státem chráněného jeřábu českého. Dále se také nezákonně likvidují biotopy chráněných druhů živočichů a ničí se jedinečná kopcovitá krajina Českého středohoří,“ uvedl Patrik.

Naznačil, že podobným způsobem mohli aktivisté zablokovat i výstavbu rychlostní silnice R7 do Chomutova, u níž se prý státní úředníci dopouštěli podobných chyb. Podcenili údajně i termíny i skutečné náklady, zde jim ale nikdo překážky neklade.