„Jelikož krajský soud ponechal v platnosti stavební povolení, připravujeme podat k Nejvyššímu správnímu soudu kasační stížnost, neboť podle nás mělo být povolení rovněž zrušeno, pokud bylo zrušeno podkladové územní rozhodnutí, takže počítáme s tím, že by krajský soud rozhodoval o žalobě ještě jednou," vysvětluje Miroslav Patrik z Dětí Země.

Podle něho je rozhodnutí soudu klíčové. „Potvrdilo se, že trasa dálnice D8 byla vždy umisťována nezákonně, neboť krajský soud zrušil všechna územní rozhodnutí, přičemž opakovaně uznal naši námitku ze srpna 1996 o utajeném výběru varianty se dvěma krátkými tunely bez účasti veřejnosti," uvedl.

Na stavbě dálnice se nyní usilovně pracuje. Pokud by bylo stavební rozhodnutí zrušeno, nejspíš by se posunulo datum jejího zprovoznění. „Dálnice bude dokončena v roce 2015," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Vysvětlila, že na stavbě sice nejsou vidět nějaké velké stavební stroje, ale prý to vše souvisí s chladným počasím, kdy se nedá provádět řada prací nebo betonáž. „V lednu se nelze pouštět s ohledem na vývoj počasí do rozsáhlých objemů, které by bylo v případě nepřízně počasí nutno nákladně přerušovat či konzervovat," uvedla. Proto se pracuje například na kanalizaci a retenčních nádržích.

Rozhodnutí soudu má ale své dopady. Podle ŘSD zrušení územního rozhodnutí, které bylo vyvoláno také žalobou aktivistů, způsobí, že stavba nemůže využít k financování prostředky z Operačního programu Doprava. Financování bude zajištěno ze státních zdrojů, které jsou na tento projekt zabezpečeny.

Postup ekologům se nelíbí mnoha řidičům, kteří na dokončení dálnice již léta čekají. „Nechápu, proč se stále někdo snaží stavbu napadat. Jedna dálnice končí u Lovosic a druhá v Ústí nad Labem. Již se prostě musí spojit. A čím dříve, tím lépe," rozčiluje se Miloš Nachmajer. Podle něho se stačí projet po silnici z Ústí do Lovosic a každý pochopí, proč je dálnice D8 třeba.(vt)