Na registrační značky nově vaši technici lepí už jen červenou nálepku. Kam zmizela zelená známka o emisích?

Od 1. ledna tohoto roku už po testu emisí nelepíme zelenou nálepku na registrační značku, ale do papírového protokolu. Má to svoji logiku, na emisní kontrolu jde auto ještě před technickou. Bez ní na technickou kontrolu nemůže, pokud má tedy auto červenou známku osvědčující technickou způsobilost, znamená to, že prošlo i emisemi.

Předpokládám, že teď v jarních měsících zažíváte největší nápor. Je to tak?

Ano. Teď se prakticky nezastavíme. Někdy posloucháme hudrování řidičů, že musí čekat ve frontě apod.. Prohlídka osobního vozu se vším všudy trvá zhruba 30 minut u nákladního vozu je to 1,5 hodiny. Nejde to uspíšit. Dodržujeme zákonem dané podmínky a kontrola vyžaduje svůj čas. Kdo nechce stát ve frontě, ať přijede před Vánocemi. To je výrazně volněji. Většina lidí v tu dobu řeší dárky a koupi kapra a ne STK. Obecně lze říci, že v zimě je technická bez front všude.

Jak často se musí řidiči osobních aut na STK dostavit?

Ze zákona vždy po dvou letech. Výjimkou jsou nové vozy, tam je to po čtyřech letech. Evropská unie uvažovala, že by zavedla kontroly každý rok a to podle stáří vozu. Ale nakonec od toho ustoupila. Byl by to moc velký bič na řidiče.

Chystá stát zpřísnění kontrol automobilů při STK?

Ano, ale zpřísnění se netýká až tak samotných řidičů, jako spíše stanic STK. Novinkou, která začne platit od roku 2016, bude pořizování fotodokumentace vozu. Auto se vyfotí z několika stran. Snímky se elektronicky odešlou do centrálního archivu. Je to pojistka proti nepoctivým STK, které vydávají známku, aniž by auto na stanici vůbec přijelo. Pro poctivé techniky to může být dobrá zpětná vazba, protože si budou moci porovnat auto, které k nim teď přijelo s tím s před dvěma lety. Hlavně u starších vozů je velký problém koroze. U některých aut postupuje rychleji u některých zase pomaleji. Je dobré vědět, že technik dává způsobilost na dva roky a ne jenom na ten jeden den, kdy řidič přijede na technickou. Porovnání fotografií a stavů minulých by mohlo být dobrým pomocníkem pro vydání či nevydání technické.

Co majitelé vozů nejvíce podceňují na stavu svého vozu před příjezdem na STK?STK Ivesur Mstišov Dubí

Katalyzátory a vytlučené filtry v nich. Obecně dodržování emisí je často vnímáno jako něco ne moc důležitého. Ale nefunkční katalyzátor rovná se velká zátěž pro přírodu potažmo pro naše plíce. S emisemi mají hlavně problémy starší dieselové motory, které mají naježděno 300 tisíc kilometrů. Člověk, který si kupuje ojetý vůz, tak by měl hledět i na stav katalyzátoru a dát si ho co nejdříve do pořádku.

Můžou se řidiči doma tzv. na technickou předpřipravit?

Určitě. Dokonce jim to doporučujeme. Všem zúčastněným to může ušetřit čas i peníze. Každý si doma může zkontrolovat, jestli má v pořádku lékárničku, nebo správnou velikost pneumatik dle velkého technického průkazu. Na vozidle musí být stejné rozměry pneumatik. Pro nás je to nikoliv nebezpečná, ale vážná závada. Řidič dostane známku jen na 30 dnů. Do uplynutí této lhůty musí přijet znovu a provede se opakovaná prohlídka. Po uplynutí této lhůty musí absolvovat opět celou technickou.

Mají se řidiči technické kontroly bát?

Rozhodně ne. (úsměv) Je dobré mít na paměti, že technický stav auta je hlavně důležitý pro bezpečnost samotného řidiče. Sednout do auta, které je ve špatném technickém stavu, je obrovský hazard. Doplatit na to může řidič, spolucestující, ale i ostatní účastníci silničního provozu.

Pro řidiče jste na tuto sobotu připravili Den otevřených dveří. Jak bude probíhat?

Může přijet kdokoliv a zdarma nanečisto absolvovat technickou kontrolu. Předpokládáme, že během soboty dorazí kolem stovky aut. Byli bychom rádi, aby mezi návštěvníky byli i mladí řidiči. Právě oni často nevědí, že důvodem pro neudělení technické může být i to, že mají zatmavovací fólie na předních oknech či jim něco chybí v povinné výbavě, nebo jim nesvítí některé světlo. Jsou to zdánlivé maličkosti, ale v samotném provozu můžou zapříčinit chybu, která bude mít fatální následky. (red)

Nejvíce jezdí na STK škodovky
Nejčastější automobilovou značku, která se na dubské STK objevuje je Škoda Auto. „Je to dáno silným podílem škodovek na trhu. Hodně frekventované jsou i VW, seaty, francouzská auta či fordy. Jezdí k nám, ale i veteráni. Jejich majitelé je mají většinou ve velmi dobrém technickém stavu a kontrolou bez větších potíží projdou," řekl vedoucí STK Ivesur Mstišov Dubí Karel Štich a dodal: „Nejčastější závady, které řešíme jsou například: stav brzdového obložení, vytlučené čepy na podvozku, nadměrná koroze, únik oleje, prasklé žárovky ve svítilnách, ostré hrany na vozidle."