„Letos jsme prodej natáhli až do Vánoc. Pokud to dovolí počasí, pátou sezónu bychom chtěli odstartovat už na konci února masopustem nebo zabíjačkou," prozradil organizátor Severočeských farmářských trhů Adam Weber.

Čtvrtý ročník trhů, který obsáhl 150 prodejních dnů, se podle něj vydařil. „Měli jsme dobrou sezónu. Nepotkaly nás žádné povodně, ani neúroda. Kromě medu bylo všeho dost. Přibývají i mladí prodejci, letos třeba začali jezdit noví zelináři," zhodnotil Weber.

Dražší, ale kvalitnější

Severočeské trhy mohli letos lidé navštívit v sedmi městech Ústeckého kraje. Kromě Ústí nad Labem a Teplic, se pravidelně konaly i v Chomutově, Kadani, Štětí, Litvínově a Jirkově. Podle Webera se na nich vystřídalo 150 až 200 prodejců. Řada z nich našla stálé zákazníky, a to i přesto, že jejich zboží bývá dražší než v supermarketu.

„V poslední době začalo dost lidí jezdit nakupovat přímo k výrobcům. Ti nám pak říkají, že už na trhu nemají co prodávat. Je ale dobře, že se prodej na farmách rozšiřuje," myslí si Weber.

Farmářské trhy se konají i v jiných městech regionu. Pořádají je většinou obce a soukromí organizátoři.

Podpora bude pokračovat

Ústecký kraj je od roku 2012 podporuje prostřednictvím projektu Evropské unie Central Markets, který potrvá už jen do konce prosince. Díky němu vznikla databáze regionálních prodejců a farmářských trhů, ale i manuál pro jejich organizátory, který jim pomůže v další práci.

Na výsledky projektu chce kraj navázat vydáním katalogu mapujícím drobné výrobce a prodejce. Publikace by doplnila katalog řemesel, který vyšel nedávno.

„Byla by to pomoc pro místní lidi. Pokud bychom je nepodporovali, stěží by se prosadili v konkurenci velkých řetězců," uvedl hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

V samotném projektu Central Markets by kraj chtěl pokračovat i v příštím roce. „Jakmile budou vypsány první výzvy na dotace, budeme o ně žádat," řekla vedoucí odboru strategie přípravy a realizace projektů na krajském úřadě Jaroslava Kuszniruková.

V čele projektu stojí Benátky, účastní se ho také Turín, Bratislava, Krakov nebo maďarské město Pécs. „V budoucnu bychom chtěli zahraniční kolegy pozvat k nám, naši producenti by se pak na oplátku mohli podívat k nim," dodala Kuszniruková.