Jde o malé pobočky, kde dnes pracuje většinou méně než 11 lidí. Jejich fungování je neefektivní a představují finanční i organizační zátěž. Zaměstnanci se přesunou na jiná pracoviště. Informovala o tom mluvčí Generálního finančního ředitelství (GFŘ) Petra Petlachová.

Rušená pracoviště nyní vykonávají jen registrační a vyměřovací činnosti. Vše ostatní zabezpečují okresní územní pracoviště, která je již dnes řídí. V době zvýšeného náporu podávání daňových přiznání k dani z nemovitých věcí a k dani z příjmů bude výběr zajištěn na kontaktních místech přímo v obcích, kde bude pobočka zrušena. „Veřejnosti se tak toto zrušení prakticky nedotkne, protože mimo uvedená období služeb rušených územních pracovišť využívá jen minimálně," uvedla mluvčí.

Finanční správa z detailní analýzy zjistila mimo jiné, že s elektronizací finanční správy klesá počet poplatníků, kteří osobně navštěvují finanční úřady. „Zrušením nejmenších územních pracovišť dojde ke specializaci řady činností, ke zvýšení efektivity práce finančních úřadů a k nemalé úspoře finančních prostředků za pronájmy, provoz a opravy budov," podotkla Petlachová.

Už od letošního září pak Finanční správa ukončí provoz pokladen pro výběr hotovostních plateb daní a poplatků na 103 neokresních územních pracovištích finančních úřadů. Náklady na jednu transakci tam jsou 42,50 Kč, například Česká pošta ale nabízí podobnou službu v komerčním režimu za 29 korun. „Navíc v případě zachování pokladen by musela Finanční správa investovat značné prostředky do bezpečnosti pokladen, což by s ohledem na tento záměr nebylo hospodárné," dodala mluvčí.

Daň z nemovitých věcí bude možné od ledna zaplatit inkasní platbou SIPO. (čtk)