Další zájemce přilákala čtveřice mimořádných parních vlaků, které během dne křižovaly sever Čech.
Překonání olomouckého rekordu se v příhraničním Děčíně příliš nečekalo, připustila mluvčí Českých drah Romana Pistoriusová.
„Taky jsme si mysleli, že to tady nemůže být tolik jako vloni, ale čísla nás překvapila. Zřejmě hodně pomohlo počasí a také velký zájem o dětský program,“ řekla Pistoriusová.
Brány depa byly otevřené od deseti hodin dopoledne a poslední návštěvníci odcházeli až po sedmnácté hodině. Vstupné bylo zdarma a i jízdné v muzejních vlacích se dalo pořídit již od dvacetikoruny.
Oslavy byly tematicky rozdělené do tří okruhů: Svět historie, Svět změny a Svět zábavy.
„Tradičně největší úspěch zaznamenaly domácí historické lokomotivy, salonní vozy prezidenta Masaryka a Husáka nebo Františka Ferdinanda d´Este, velkému zájmu se těšil doprovodný program pro děti, závody na drezínách, promítání v kinematovlaku nebo divadelní představení,“ popsala Pistoriusová.
Hlavním lákadlem pro milovníky parních lokomotiv byl vlak, jedoucí po jednom břehu Labe do Ústí a po druhém zpět. Vezly ho dvě nejvýkonnější rychlíkové lokomotivy dochované na území bývalého Československa - zelený „Anton“, jak se přezdívá bratislavské lokomotivě 486.007, a modrý „albatros“ 498.022, opečovávaný v depu Praha-Libeň.
Jeho trasu lemovaly desítky nadšenců s fotoaparáty, z nichž dobře polovina mluvila německy. Na ostatní tratě vedoucí z Děčína vyrazily další dva parní vlaky, které doplnil „Modrý šíp“, rychlíkový motorák z poloviny 30. let, který také přijel až ze Slovenska.
Na návštěvníky čekal i další program. Na hlavním pódiu vystoupila v několika blocích během celého dne revivalová skupina Queenie. Návštěvníky převážela z hlavního nádraží, kde byly vystaveny nové a revitalizované vozy, do depa a zpět Regionova. Další lahůdku pro příznivce železnice připravila Střední průmyslová škola strojní a dopravní v Děčíně, která zpřístupnila veřejnosti modelové kolejiště v měřítku H0 na ploše necelých 11m2.
V děčínském depu se návštěvníkům během dne představilo 16 historických lokomotiv a motorových vozů i další exponáty.
Na pravidelné rychlíky z Děčína do Prahy vyjelo i pendolino, které si právě na této trase před necelými sedmi lety odbylo svou českou premiéru.
S využitím ČTK