VYBRAT REGION
Zavřít mapu

FOTO: Lanovka v Krupce na Teplicku si připsala už třetí unikát

Krupka - Lanovka na Komáří vížku se poprvé rozjela 25. května 1952. Už několik desetiletí se pyšní svojí nejdelší trasou bez mezistanice. Zároveň je také nejstarší v Česku.

18.3.2017
SDÍLEJ:

Lanová dráha z Bohosudova na Komáří vížku.Foto: Deník/Roman Nešetřil

Poté, co začátkem března přestala jezdit v německém Berchtesgadenu lanovka na horu Janner, zůstala sedačková dráha v Krupce na Teplicku, která turisty vyveze na Komáří vížku, jediným svého typu v celé Evropě. Německou lanovku totiž nahradí zcela nová dráha.

Přečtěte si také: Honzík je fanda do lanovek. Komáří vížka nezklamala

Unikátnost krupské kulturní památky tkví v systému provozu. Technicky jde o jednolanovou dráhu oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček v horní a dolní stanici.

VE VLASTNICTVÍ MĚSTA

Při svém převýšení skoro 500 metrů nadmořské výšky překonává prakticky denně oběžné lano vzdálenost 2 348 metrů. Jízda trvá 15 minut. Za rok vyveze lanovka na Komáří vížku 40 až 50 tisíc cestujících a 10 tisíc jízdních kol. Funguje obyvatelům už přes 60 let. Od roku 2009 přešla lanová dráha do vlastnictví města Krupka a tak je tomu dodnes.

Mezi turisty je lanovka oblíbená.

„Přes zimu ji využívají hlavně lyžaři a běžkaři, ale je jich podstatně méně než turistů v létě. O letních víkendech si mnohdy musí lidé vystát frontu," říká Zdeněk Matouš, starosta Krupky.

Mohlo by vás zajímat: Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

„Není to žádný lyžařský vlek, ale regulérní dopravní cesta, vedená v jízdních řádech," dodává. starosta. Proto také město do lanovky investuje nemalé peníze, ať už do běžné údržby, nebo do nových potřebných dílů. Navíc mohou využívat komponenty, které pořídili na Sněžce, když zde přestala v minulých letech podobná lanová dráha fungovat.

Téměř dva a půl kilometru dlouhou dráhu z roku 1952 z krupské čtvrti Bohosudov na Komáří vížku, jejíž horní stanice se nachází v nadmořské výšce 808 metrů, vlastnily do roku 1996 České dráhy. Fond národního majetku poté prodal tento výtah soukromému subjektu. Od něj nakonec pak putovala lanovka do majetku města.

Čtěte také: Majitelé domů v historické části Krupky dostanou peníze na renovace fasád a oken

Jak probíhá výměna lana?

Prakticky během pár dnů se kompletně převine z jediné cívky takřka 5 kilometrů ocelového lana přes celkem 27 traťových podpěr mezi dolní nástupní a horní pohonovou stanicí. Speciální ocelové lano vyrobené na zakázku v Železárnách a drátovnách v Bohumíně, má průměr 23 milimetrů a tvoří ho 6 vinutých pramenů.

Postup: Celá výměna začíná přeseknutím starého lana, na které se pevně napojí to nové. Potom se pomalým chodem přesouvá, od sloupu ke sloupu, v pořádném „stoupáku" vzhůru na kopec. Po jeho překonání se pak pokračuje zase dolů. Na každé z podpěr se musí dávat pozor, aby se lano přetáhlo správně přes rolny a nespadlo. Tvrdá dřina pro chlapy, všude se postupuje pěšky, žádná jiná doprava zde není. Staré lano se zpětně navíjí na špulku, vždy asi tak 250 metrů.

Finále: Nastává, až když se odvine poslední metr starého vedení a může se přikročit k navazování obou konců nového. To už je opravdová „chuťovka", dělá se to postupným proplétáním u každého samostatného pramene lana.

Kontrola: Hned po najetí a prvních natočených kilometrech se ocelové lano musí důkladně kontrolovat a hlavně je třeba upravovat jeho napínání. Tím, že je z kovu, tak má svoji pružnost, a teplota mu také přidává na délce.

Provoz lanovkySedačky opouštějí stanice v intervalu 30 sekun. Vzdálenost mezi nimi je 80 metrů. Rychlost lana je 2,5 m/s.
Za jednu hodinu je lanovka schopna přepravit 225 cestujících. Doba jízdy je cca 15 minut. Dolní stanice je napínací, horní stanice poháněcí se strojovnou a pohonem.

Autor: Petr Málek

Nahravá se anketa
18.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 30 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidiči MKD. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Nástup možný IHNED, Pracovní doba pondělí - pátek, víkendy volné., Jedná se o trasu Teplice - Slovensko - Německo., Požadujeme: řídičský průkaz sk. C+E, profesní průkaz, karta řidiče, praxe min. 1 rok., Hlásit se telefonicky nebo na e-mail.. Pracoviště: Marcel vávra 001, Novosedlická, č.p. 2905, 415 01 Teplice 1. Informace: Marcel Vávra, +420 603 210 775.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 90 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidič nákladního vozidla, sk. C. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 90 kč, mzda max. 120 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Přijmeme řidiče/čku nákladního vozu 7,5t se zadním čelem, ŘP sk. C., Nenáročná práce, jízdy se závozníkem., Vhodné pro zdravotně znevýhodněné (OZP), muže i ženy, invalidní důchodce, starobní důchodce., Jízdy v pracovní dny Po-Pá, pouze v ústeckém kraji, zánovním vozem s klimatizací., Odměny a plat dle zařazení., Nástup možný ihned., Volejte v pracovní dny v čase 10:00 až 16:00 hodi.. Pracoviště: Hm profis facility s.r.o., Libušina, č.p. 2061, 415 01 Teplice 1. Informace: Vít Mayerhofer, +420 774 306 164.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 14 900 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidiči MKD. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 129. Poznámka: Místo výkonu práce: celá Evropa , Mzda: základ + diety , řidiči MKD na soupravách Mercedes , Požadavky: , - řidičský průkaz sk. C + E, - profesní průkaz, - karta do tachografu , - psychotesty , Možnost i zácviku. , V případě zájmu zasílejte své životopisy na e-mail: migl@stebal.cz, telefonicky na čísle: 725 699 397.. Pracoviště: Stebal logistic, spol. s r.o., Horská, č.p. 302, 417 02 Dubí. Informace: Jan Migl, +420 725 699 397.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní instrumentář 24 500 Kč

Zubní instrumentáři Zubní asistent/ka. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vhodné i pro absolventy., Požadujeme: SZŠ nebo kurz zubní instrumentářky, Jednosměnný provoz (7:30 - 16:00 hod)., V případě zájmu zašlete CV e-mailem.. Pracoviště: Brom&dent s.r.o., Dubská, č.p. 3314, 415 01 Teplice 1. Informace: Bromová, .


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 20. července 2018

Nepoučitelný pražský taxikář a suverénní sedmiletá heligonkářka: videa dne

Ilustrační foto.

Pozor na úplnou uzavírku ulic Novákova, Křičkova a Ševčíkova

Nejlepší sklizeň za tři roky? Lidé se mohou těšit na sladké a levnější ovoce

Teplicko, Severní Čechy /INFOGRAFIKA/ - Po dvou hubených letech se pěstitelé ovoce opět těší na úrodu, která má být vzhledem k slunečnému počasí hojná. Navíc v předstihu proti minulým rokům. Oproti pětiletému průměru by se tak mělo sklidit asi o pětinu ovoce více.

Vykradači aut hrozí jubilejní patnáctý pobyt za mřížemi

Teplice - Policisté dopadli zloděje, který v Teplicích v uplynulých dvou měsících vykrádal auta.

Jezero Chmelař zamořily sinice. Hygienici vyhlásili zákaz koupání

Úštěk -  Letní idylka u Chmelaře pro mnohé lidi skončila. Ten kdo nechce riskovat zdravotní potíže, měl by se podle hygieniků vodě v úštěckém jezeře raději vyhnout.

Památku sestřelených amerických letců uctí na Teplicku v sobotu

Teplicko - Vzpomínková akce k 74. výročí Dne amerických letců se připravuje na tuto sobotu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT