VYBRAT REGION
Zavřít mapu

FOTO: Lanovka v Krupce na Teplicku si připsala už třetí unikát

Krupka - Lanovka na Komáří vížku se poprvé rozjela 25. května 1952. Už několik desetiletí se pyšní svojí nejdelší trasou bez mezistanice. Zároveň je také nejstarší v Česku.

18.3.2017
SDÍLEJ:

Lanová dráha z Bohosudova na Komáří vížku.Foto: Deník/Roman Nešetřil

Poté, co začátkem března přestala jezdit v německém Berchtesgadenu lanovka na horu Janner, zůstala sedačková dráha v Krupce na Teplicku, která turisty vyveze na Komáří vížku, jediným svého typu v celé Evropě. Německou lanovku totiž nahradí zcela nová dráha.

Přečtěte si také: Honzík je fanda do lanovek. Komáří vížka nezklamala

Unikátnost krupské kulturní památky tkví v systému provozu. Technicky jde o jednolanovou dráhu oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček v horní a dolní stanici.

VE VLASTNICTVÍ MĚSTA

Při svém převýšení skoro 500 metrů nadmořské výšky překonává prakticky denně oběžné lano vzdálenost 2 348 metrů. Jízda trvá 15 minut. Za rok vyveze lanovka na Komáří vížku 40 až 50 tisíc cestujících a 10 tisíc jízdních kol. Funguje obyvatelům už přes 60 let. Od roku 2009 přešla lanová dráha do vlastnictví města Krupka a tak je tomu dodnes.

Mezi turisty je lanovka oblíbená.

„Přes zimu ji využívají hlavně lyžaři a běžkaři, ale je jich podstatně méně než turistů v létě. O letních víkendech si mnohdy musí lidé vystát frontu," říká Zdeněk Matouš, starosta Krupky.

Mohlo by vás zajímat: Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

„Není to žádný lyžařský vlek, ale regulérní dopravní cesta, vedená v jízdních řádech," dodává. starosta. Proto také město do lanovky investuje nemalé peníze, ať už do běžné údržby, nebo do nových potřebných dílů. Navíc mohou využívat komponenty, které pořídili na Sněžce, když zde přestala v minulých letech podobná lanová dráha fungovat.

Téměř dva a půl kilometru dlouhou dráhu z roku 1952 z krupské čtvrti Bohosudov na Komáří vížku, jejíž horní stanice se nachází v nadmořské výšce 808 metrů, vlastnily do roku 1996 České dráhy. Fond národního majetku poté prodal tento výtah soukromému subjektu. Od něj nakonec pak putovala lanovka do majetku města.

Čtěte také: Majitelé domů v historické části Krupky dostanou peníze na renovace fasád a oken

Jak probíhá výměna lana?

Prakticky během pár dnů se kompletně převine z jediné cívky takřka 5 kilometrů ocelového lana přes celkem 27 traťových podpěr mezi dolní nástupní a horní pohonovou stanicí. Speciální ocelové lano vyrobené na zakázku v Železárnách a drátovnách v Bohumíně, má průměr 23 milimetrů a tvoří ho 6 vinutých pramenů.

Postup: Celá výměna začíná přeseknutím starého lana, na které se pevně napojí to nové. Potom se pomalým chodem přesouvá, od sloupu ke sloupu, v pořádném „stoupáku" vzhůru na kopec. Po jeho překonání se pak pokračuje zase dolů. Na každé z podpěr se musí dávat pozor, aby se lano přetáhlo správně přes rolny a nespadlo. Tvrdá dřina pro chlapy, všude se postupuje pěšky, žádná jiná doprava zde není. Staré lano se zpětně navíjí na špulku, vždy asi tak 250 metrů.

Finále: Nastává, až když se odvine poslední metr starého vedení a může se přikročit k navazování obou konců nového. To už je opravdová „chuťovka", dělá se to postupným proplétáním u každého samostatného pramene lana.

Kontrola: Hned po najetí a prvních natočených kilometrech se ocelové lano musí důkladně kontrolovat a hlavně je třeba upravovat jeho napínání. Tím, že je z kovu, tak má svoji pružnost, a teplota mu také přidává na délce.

Provoz lanovkySedačky opouštějí stanice v intervalu 30 sekun. Vzdálenost mezi nimi je 80 metrů. Rychlost lana je 2,5 m/s.
Za jednu hodinu je lanovka schopna přepravit 225 cestujících. Doba jízdy je cca 15 minut. Dolní stanice je napínací, horní stanice poháněcí se strojovnou a pohonem.

Autor: Petr Málek

Využíváte lanovku na Komáří vížku?

Ano

93 %

Ne

7 %

Hlasovalo: 149

Anketa byla ukončena

18.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Lyžařský areál Bouřňák je stále v provozu. Na vlek se tam nečeká

Naši prvňáci. Ilustrační foto

Naši prvňáci: Už zítra představíme žáčky ze ZŠ Aléská v Bílině

Smrtící silnice: Víc lidí zabijí řidiči osobáků než kamioňáci

Severní Čechy /INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ - Deník zanalyzoval všechny smrtelné nehody, při nichž loni zemřelo 502 lidí. Nejčastější příčina? Řidiči jeli příliš rychle, nevěnovali se řízení či vjeli do protisměru.

Proměna s Deníkem vrátila Markétě sebevědomí

Severní Čechy - Sedmý ročník Proměn s Deníkem pokračuje. Seznamte se s další ze šestice dam, které našly odvahu a rozhodly se změnit svůj vzhled a styl s pomocí profesionálů z týmu Studia Jana Burdová.

Záchranka a Horská služba se spojily. V nouzi by měla stačit jen jedna aplikace

Severní Čechy /VIDEO/ - Záchranku, oficiální aplikace zdravotnické záchranné služby, začala podporovat také horská služba. Pokud se její uživatel bude nacházet v horách, odešle nově nouzový signál spolu s důležitými informacemi také nejbližším členům horské služby.  

V Krupce uvázl kamion pod viaduktem

Krupka - Dopravu v podkrušnohorském městě komplikoval v úterý dopoledne kamion, který uvázl pod železničním viaduktem.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>