To auto sháněl několik let. Až mu v létě zavolal kamarád, že v jedné vísce jen pár kilometrů od Teplic viděl starou „stovku“ z části zapadanou harampádím na zahradě. Mirek nečekal ani minutu a vyrazil na místo.

Za pár dnů stál zrezivělý vrak v jeho garáži. Neuběhl ani rok a do ulic lázeňského města vyjela bílá naleštěná Škoda 100. Vypadala, jako kdyby právě opustila brány mladoboleslavského závodu.

Na Teplicku žije více šťastných majitelů takových aut. Kupují je jako vysloužilá vozidla, aby jim vrátili lesk. Například Pavel Mensa z Teplic musel dlouho přemlouvat původního vlastníka škodovky z roku 1950, aby mu ji prodal.

„Nakonec povolil a já auto ke své velké radosti získal,“ říká spokojený majitel červeného historického skvostu s číselným továrním označením 1102. Kolik za něj dal, nechtěl prozradit. „Auto je i po více než 60 letech stále pojízdné,“ upozorňuje Mensa a ukazuje na původní unikátní zařízení na boku vozidla, které je dodnes funkční, ale na silnici se při jízdě už nesmí používat.

Je to malá tyčka se symbolem ruky, která při sepnutí páčky u volantu „vyskočí“ z kapoty do boku a po opětovném vypnutí signalizace opět zapadne zpět.

„Dnes to je už pouze atrakce, ale dotváří originalitu továrního modelu. Pozornost si ale určitě zaslouží,“ pokračuje muž, který s naleštěným autem jezdí během roku po různých výstavách.

Několik škodovek má doma v garážích Miloslav Mikulenko. Nedávno se jako host zúčastnil studentského autosalonu, který na svém dvoře uspořádala teplická průmyslová škola. Mezi vystavenými auty, se kterými běžně jezdí studenti, vynikala jeho naleštěná žlutá Škoda Garde.

„Byla v hodně špatném stavu. Až mi jí bylo líto, tak jsem ji koupil a udělal z ní nové auto,“ líčí spokojený majitel. Postup prací dokumentují fotografie v albu. „Něco se už sehnat nedalo, tak jsem to musel nechat vyrobit,“ podotýká Miloslav Mikulenko, který se živí jako prodejce nových aut.

Zrenovovat škodovku trvalo několik let. „Když nebyla chuť, tak to stálo rozdělané, jindy se na tom dělalo celé dny,“ vypráví Mikulenko. Výsledek práce je úžasný. Žlutá škodovka nezáří novotou pouze navenek, ale i v prostoru motoru či interiéru.

Pro podporu své vášně získal i manželku. Sama mu říká, co by se dalo ještě pořídit. „Jednou přišla s tím, že ještě nemáme embéčko. Tak jsem koupil vrak a už ho také předělávám,“ směje se.

Návratem do automobilové historie si radost udělala teplická závodní posádka Milan Zeman a Jaroslav Vytasil. Už řadu let jezdí rallye v upravené moderní Škodě Fabia. V garáži jim ale stojí jiné závodní auto.

„To jsme si s kolegou udělali radost. Pro zábavu jsme dali dohromady starého favorita. Může jezdit také závody, a to Rallye legend,“ podotýká Milan Zeman.

Zdroj: Youtube

Zelenobílé závodní „fáčko“ se rovněž stává zpestřením autosalonů. „Lidé alespoň mohou nahlédnout do historie závodů. Je výrobně staré, ale i tak se z něj dá vytáhnout docela dost,“ směje se řidič dua závodníků a mechaniků Milan Zeman.

Do historie patří svým vzhledem také vůz Viktora Odstrčila z Teplic. Před lety si pořídil starou ladu a přestavěl ji na tehdejší žlutobílé VB. Auto, kterým jezdili soudruzi Veřejné bezpečnosti, dodnes připomíná komunistickou éru. Ovšem už jde pouze o recesi.