Je jediný v republice. Délkou skoro 19 metrů překonal dosavadní rekordy v teplické hromadné dopravě. Od ostatních ho na první pohled kromě rozměrů odlišuje vzhled předního skla. Teplice si do své flotily vozidel pro MHD pořídily unikátní kloubový trolejbus s označením Škoda 33 Tr. V týdnu se s ním v lázeňském městě svezli první cestující a jízdu si pochvalovali.
Teplický dlouhán projíždí kruhové křižovatky snadněji než jeho o přibližně tři metry kratší trolejoví bratři. „Musí se s ním opatrně, ale dá se zvládat bez problémů. Zatím jsme v Teplicích nenarazili na místo, kde by tento kolos měl problém,“ uvedl řidič Antonín Vohradský. „Překonává i příčné prahy po městě, zajíždí do zálivů zastávek,“ dodal.
Podle Petra Havlíka ze společnosti Arriva, která pro město Teplice zajišťuje MHD, bude nový trolejbus jezdit po páteřních linkách mezi Řetenicemi a Trnovany. Škodovácký prototyp s novou karoserií bude nasazen do plného provozu zhruba 10. října. „Máme to štěstí, že je to první vůz v novém designu od společnosti SOR. V současnosti je jediný v republice, který půjde do provozu MHD, a to zrovna u nás v Teplicích,“ pochvaloval si teplický primátor Hynek Hanza.
Než vůz vyjede do řádného provozu, osadí ho v dílnách dopravního podniku odbavovacím systémem. Změny cestující pocítí především uvnitř vozidla. „Rozdíl oproti starým patnáctimetrovým vozům, které se už nevyrábějí, je především ve výbavě. Je tu klimatizace pro celý vůz, kterou lze v zimě přitápět. Pro posílení bezpečnosti slouží několik bezpečnostních kamer, vnější je pak vepředu i vzadu,“ vypíchl při úterní prezentační jízdě v trolejbusu Jakub Číže z odboru dopravy teplického magistrátu.
Jako čtyři žirafy
Vůz je nízkopodlažní a pojme až 120 cestujících. Má 47 míst k sezení a dalších 73 k stání. Široký je 2,5 metru a dokáže vyvinout rychlost až 65 kilometrů v hodině. Délku má pro představu stejnou jako čtyři na sebe postavené dospělé žirafy.
Cestující by uvítali, kdyby se do tak velkého vozidla mohlo nastupovat všemi dveřmi. S tím ale město zatím nepočítá. „Je to škoda. Na zastávce se tvoří fronta, takže nastupování trvá dlouho, než každý ukáže průkazku nebo dá řidiči peníze na lístek,“ zmínil Ladislav Pastek, který se na nový žluto-modrý přírůstek v teplické MHD přišel podívat.
Další dva kratší dvanáctimetrové trolejbusy dostane lázeňské město v polovině měsíce. Hodnota celé zakázky na tři vozidla byla téměř 43 milionů korun.
Příští rok město koupí za 80 milionů korun ještě dalších pět trolejbusů, které dokážou jezdit i na baterii.