Hromady zeminy připomínající obří krtince. Tudy by měly proudit tisíce aut z Prahy do Drážďan. Jsme u ostře sledované stavby dálnice D8, konkrétně jejích tunelů Prackovice a Radejčín.

„Ta zemina se samozřejmě odveze zpět,“ ujišťuje nás Pavel Lány, který na dostavbu šestnáctikilometrového úseku mezi Řehlovicemi a Lovosicemi za Ředitelství silnic a dálnic dohlíží. Jdeme vstříc temnému tubusu.

Vcházíme do 260 metrů dlouhého tunelu Prackovice, v němž se již finišuje. „Tam, kde vidíte tu spáru, tam bude úroveň vozovky,“ ukazuje prstem Lány. Tedy dobrý metr a půl nad naší úrovní.

Lány spolu se stavebním dozorcem Josefem Rývou při prohlídce zevrubně popisuje technické detaily stavebních prací – od výztuží, betonování, práce bednícího vozu až po kladení armatur.

Na konci tunelu zatím stojí les. „Mezi tunely Radejčín a Prackovice bude stát ocelobetonový most,“ říká Rýva.

Na konci prohlídky si vychutnáváme krásný výhled na kopce Českého středohoří. „Toto je nejhezčí část trasy D8. Pokud se budou řidiči za jízdy kochat jako teď my, skončí ve svodidlech,“ žertuje stavební dozorce.

Posléze přejíždíme k tunelu Radejčín.

Ačkoliv oba tunely dělí pár stovek metrů, jízda autem z místa na místo měla určitě přes deset kilometrů. Už aby „déosmička“ stála.

Tunel Radejčín, který bude mít dohromady 620 metrů, ještě není proražený. „Razit se začalo v srpnu, zatím máme vyhloubenou zhruba polovinu,“ říká Lány.

Při sestupu do jednoho z tunelů míjíme vitrínku se soškou svaté Barbory, patronkou horníků. „Tuneláři se za ně považují. Jsou pověrčiví,“ komentuje to Lány s tím, že sošku byl posvětit litoměřický biskup.

Na konci tunelu sledujeme práci vrtacího zařízení. „Je tu hlavně slínovec,“ říká o hornině u Radejčína Rýva.

Po podzemní exkurzi se díváme směrem dolů k Řehlovicím, kde se má nový úsek D8 napojit. K nim zbývají necelé čtyři kilometry.

„Stále čekáme na stavební povolení. Kilometrový úsek u Habrovan je však už postavený. Myslím, že maximálně do roka a půl bychom to měli mít celé hotové,“ je přesvědčen Lány.