Umí obsluhovat fotoaparát i kameru. Jeho předností je ale toto zvládat i v letu tedy pomocí dronu. Pavel Šíma se vypracoval mezi vyhledávané „dronaře“. Nejdříve jezdil po Evropě s cestopisným magazínem České televize Bedekr. S hereckými moderátory Petrem Rajchertem a Michaelou Maurerovou, nyní s Martinem Písaříkem a Jitkou Ježkovou točil ve Francii, Itálii, Německu, Beneluxu a naposledy v Polsku.

„Nejvíce mě uchvátila Normandie a Island. Mám totiž nejraději drsnější krajiny,“ uvádí čtyřiačtyřicetiletý rodák ze Žatce, který se do Ústí natrvalo přestěhoval v sedmé třídě.

Také se podílí na natáčení magazínu o vojenské technice Patrola nebo dokumentárním cyklu Boží dar, který se věnuje výrobě českých potravin. Asi největší „zářez“ si ale připsal v televizním dvoudílném filmu o Emanuelu Moravcovi Anatomie zrady. „Natáčeli jsme v mém rodném Žatci a také na Pražském hradě. Tam bylo hlavně administrativně složité vyjednat natáčení z dronu,“ vzpomíná na snímek, ke kterému dokonce natáčel také film o filmu.

Na základě svých zkušeností a renomé dostal práci „dronaře“ v dalším cestopisném seriálu Karavanem po Čechách. „První série s Karavanem po Slovensku s Daliborem Gondíkem měla úspěch a letos se budou natáčet Čechy s Alešem Hámou. Já budu u toho,“ usmíval se, když si balil věci na cestu. Tuto sobotu vyráží na první turnus trvající 14 dní. „Pojedeme Křivoklátsko, Boží Dar, Karlovarsko, Plzeň až do jižních Čech. V srpnu bude dalších 14 dní, kde objedeme zbytek Čech,“ představuje projekt, na kterém se bude podílet s dalšími devíti lidmi.

Létat s dronem prý není těžké, to se dá naučit. Ale složitější je natáčet a fotit současně. „Musíte mít představivost,“ zamyslí se Pavel Šíma. I přesto se mu nehody nevyhýbají. „Už jsem rozbil dva drony. Jednomu se zbláznil kompas, nabral čáru a spadl na parkoviště. A druhý spadl po srážce s holuby do kašny ve francouzském Bordeaux,“ líčí. I proto je má pojištěné. „Platím více než za pojistku na auto,“ povzdechne si. Jeden dron stojí kolem čtvrt milionu korun.

V budoucnu by se chtěl více zaměřit na post kameramana bez dronu. Dron už je moc speciální a nevyužívá se vždy při natáčení filmů a dokumentů. Naopak focení bere spíše jako koníčka.

Pavel Šíma vystudoval střední průmyslovou školu a hned po ní pracoval měsíc jako správce sítě na poště. Následně se vrhl do podnikání a měl dvě prodejny s počítačovou technikou. Nyní provozuje grafické studio s tiskárnou, což mu generuje finance, když zrovna nic nenatáčí.

I přesto byl na jaře kvůli koronaviru úplně bez příjmu. „Děláme například potisk triček, plakáty na akce a najednou nikdo nic netiskl a ani se nic nenatáčelo. Tak jsem se více zaměřil na úpravu mých webových stránek a čas jsme věnoval rodině,“ dodává otec dvou dětí.