Vzpomíná na něj i Milada Vlasatá z Teplic. „Byl to dříve můj oblíbený výletní spoj. Pamatuji si, že do Novosedlic jsme s dětmi jeli trolejbusem, tam přesedli na vlak a jeli až do Telnice a dál na výlety," vypráví seniorka, která je velkou turistkou.

Osud Koziny je nyní hodně nejistý.

„V roce 2006, v době dopravní krize, plnila Kozí dráha plně funkci veřejné dopravy. Pokud to bude prospěšné, budeme na ni objednávat dopravu. Ale nebudu tady střílet od pasu, zda ji budu či nebudu podporovat. Podpořím ji tehdy, pokud se vrátí do dopravní obslužnosti. Pokud by to měla být jen turistická trať, tak se domnívám, že by to byl problém," řekl například lídr ČSSD Jaroslav Foldyna, kandidát na hejtmana.

Největším problémem jsou v dnešní době náklady na údržbu.

Správa železniční a dopravní cesty, které „Kozina" patří, by i v případě turistických vlaků musela každoročně investovat do trati miliony korun.

Podle současného ústeckého hejtmana Oldřicha Bubeníčka, který je zároveň lídrem komunistů, a navíc bydlí na Teplicku, kde už je dřívější trať v hrozném stavu, patří Kozí dráha zatím mezi turistické trati, na které ústecké hejtmanství přispívá.

„Financována je z peněz, které se podařilo ušetřit při soutěži na linkovou autobusovou dopravu. Pokud bude vůle i v dalších letech, tak bude zařazena i nadále," má jasno hejtman. Podle hejtmana je ale možné bavit se pouze o úseku mezi Děčínem a Telnicí. Dál ve směru na Oldřichov u Duchcova je podle něj železniční trať v tak špatném stavu, že by se ji ani při pravidelném turistickém provozu nevyplatilo opravit.

A to právě mrzí Tepličany. „Byla to taká nostalgie. Jezdil tam motoráček. Jako třeba jezdí do Bořislavi a Opárenského údolí," vzpomíná Josef Novák z Krupky.

Zatímco Bubeníček si dovede představit na trati turistické vlaky, další by tu nejraději viděli místo vlaků cyklisty.

„Navrhujeme trať v celé délce až do Teplic využít jako cyklostezku. Myslíme si, že takové využití by bylo přínosné a hospodárné," řekl na děčínské předvolební debatě lídr sdružení JsmePRO! Kraj 2016 Leo Steiner.

Podobné úvahy přitom nejsou nové. O případném vzniku cyklostezky po celé délce Kozí dráhy se mluvilo již loni.

„Pokud se řekne, že se trať opravovat nebude, tak Děčín bude první, kdo přijde s jinou variantou, jak toto území využít pro rekreaci a v rámci turistického ruchu. V tu chvíli by zde mohla vyrůst právě cyklostezka, která by přímo propojila Děčín s Krušnými horami," řekl již loni náměstek děčínské primátorky Jiří Anděl s tím, že ale Děčín podporuje využití Kozí dráhy jako železniční trati.

„Vlak tam byl prima, ale jsem pro cyklostezku, určitě by byla hojně využívaná," napsala do ankety Deníku na facebooku Jana Engelhartová. Ani další čtenáři se představě cyklostezky nebrání, najdou se ale i odpůrci.

„Cyklostezka je využívaná jen několik měsíců v roce, vlak jezdí pořád," namítá v diskuzi Michal Brand Starší.

Na Kozí dráze skončila pravidelná doprava v prosinci 2007. Jejím velkým problémem je poměrně značná odlehlost zastávek a nádraží od center obcí a měst. Cestující tak dávali spíše přednost linkovým autobusům a provoz na ní byl proto ztrátový.

V letech po uzavření dráhy se snažily obce ležící podél trati, která v minulosti sloužila především k přepravě uhlí z Podkrušnohoří, o obnovení alespoň víkendových vlaků určených především turistům.

To se sice zpočátku dařilo, po čase ale vlaky kvůli nedostatku financí již nevyjely. Další pravidelnější doprava začala předloni na jaře, poslední dva roky vozily turisty po Kozí dráze výletní vlaky na speciálních akcích, třeba na Mikuláše.

Při prvních obnovených jízdách vlaky praskaly ve švech. I to byl jeden z důvodů, proč se ústecký krajský úřad rozhodl zařadit Kozí dráhu mezi podporované turistické tratě. Letos tu ale kvůli technickému stavu trati nevyjel jediný vlak.

Na trati je výluka a nikdo neví, zda tu bude částečně obnoven provoz v příštím roce. Na trať totiž občas navíc útočí zloději a ničí ji tím, že ji rozebírají.