Kdo se chtěl ve středu v podvečer pořádně rozhlédnout po nové budově ústeckého hlavního nádraží, měl smůlu. Polovinu hlavní haly obsadila politická a železniční honorace. Není divu, po desítkách let provizoria se Ústí konečně dočkalo řádné budovy hlavního nádraží.

Tak pozdě navečer prý dráhy udělaly oslavu proto, že to byl jediný čas, kdy měli všichni hosté volno. Včetně generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy. Ten je na nádraží evidentně hrdý. Zvláště na vybavení, kterým nová budova disponuje.

„Dočetl jsme se, že jedním z prvních cestujících na nové trati z Prahy do Drážďan v roce 1851 byl Hans Christian Andersen. Asi tehdy také viděl nové nádraží. Ale určitě nemělo bezbariérové přístupy, informační systém a wi-fi," uvedl Žaluda.

PRO PROTI

Jiří Němeček,

architekt, Ústí n. L.

Důležité je, že se rekonstrukcí otevřel podchod na nábřeží. Toho je třeba dále využít. Řešení mohlo být samozřejmě jiné, záleželo ale i na požadavcích investora. Mohly se udělat různé varianty.

Matěj Páral,

architekt, Ústí n. L.

Je to takový ústecký průměr, možná trochu lepší. Není to ale nic, co by se mělo dávat za příklad. Nevyužilo se příležitosti mít reprezentativní budovu, ale pokračuje se v ústeckém marasmu.

I Ústečané včera nové prostory a služby ocenili. „Ten internet je dobrá věc. Krátím si tak čas, který zde trávím čekáním na vlak," hodnotil jednu z novinek ústeckého nádraží student Roman Dražan, který každý den nádraží využívá k cestě do školy.

Přesto se našli i takoví, kteří novou budovu kritizují. Nebo spíše fakt, že není hotové její okolí. „Ostudou jsou ty prázdné obchody za podchodem. Je to škoda, taková krásná terasa," uvedla Tereza Sábová.

Prostor takzvaného zanádraží ale nepatří Českým drahám, je v majetku města, které ho i z evropských dotací nechalo postavit. Náměstek primátora Pavel Boček Deníku řekl, že je to dluh, se kterým chce vedení města co nejrychleji něco udělat. „Ve čtvrtek bude zasedat rada města a jedním z bodů je pronájem prostor," uvedl. Podle něho se přihlásili tři zájemci, radní budou muset jednoho vybrat.

V minulosti se město již snažilo prostory pronajmout, ale neúspěšně. Potřebuje obchody obsadit, aby splnilo podmínky dotace.

Fakta o stavbě

Stavba výpravní budovy hlavního nádraží v Ústí nad Labem začala v prosinci 2011. Část původní historické budovy bylazachována a modernizována, ve zbývající části nádraží vzniklanová prosklená odbavovací hala podle architektonického návrhu Atelieru AP. Stavba stála 45 milionů korun. Do nové odbavovací haly se cestující poprvé dostali již v srpnu loňského roku. Má rozlohu 170 metrů čtverečních a jsou v ní čtyři pokladny. K dispozici je v ní například i Wi-Fi připojení. Stará budova byla jen provizoriem. Ústeckým nádražím projdou 2 miliony lidí ročně.