Vedení lázeňského města představilo v úterý dopoledne pět nových hybridních trolejbusů, které v příštích dnech v rámci zaučování řidičů začnou brázdit teplické ulice.

Vozidla upravená do žlutomodrých barev Teplic mají baterii, která se za jízdy při klasickém napájení z trolejového vedení samovolně dobíjí. Bez trolejového vedení pak takový vůz zvládne ujet až 10 kilometrů. Město nové trolejbusy pořídilo za přibližně 80 milionů korun.

Snahou města je takový provoz, který by bezprostředně neznečišťoval okolí. „Naším cílem je vozový park postupně modernizovat a jít ekologickým směrem. Časem by tedy městská hromadná doprava v Teplicích měla být úplně bez naftových autobusů,“ řekl při prezentaci nových vozů primátor Jaroslav Kubera (ODS).

To vítá také teplický zastupitel Lubomír Škarda (KSČM). „Dneska jednoznačně vede ekologický trend. Elektrika má svoji budoucnost. Trolejbusy jsou vizí Teplic. A pokud budou moci zajíždět i do míst, kam nyní jezdí autobusy, pak je to jedině dobře,“ komentoval Škarda.

Ve shodě s vedením města je v tomto směru také opozice. „Bezemisní doprava je krok správným směrem, protože centrum a další hlavní tahy ve městě jsou již dost zatížené výfukovými zplodinami z automobilové a nákladní dopravy,“ řekl Adam Souček, předseda Strany zelených Teplice, který v zastupitelstvu města vystupuje za Volbu PRO! Teplice.

Skeptičtěji se však vyjadřuje k načasování budoucí strategie MHD. „Škoda, že rozhodnutí o strategii MHD přišlo až ve chvíli, kdy už město nemůže čerpat evropské nebo národní dotace na obnovu vozového parku MHD,“ uvedl.

„Teplice tak ze svého rozpočtu budou muset zaplatit desítky až stovky milionů korun na postupnou modernizaci trolejbusů, a ty peníze mohou chybět jinde,“ podotkl Souček.

Ve městě po prázdninách vzniknou nové linky právě v místech, kam zatím jezdí autobusy. Jenže natáhnout tam nové trolejové vedení je podle náměstka primátora Hynka Hanzy (ODS) příliš nákladné. „Proto volíme cestu těchto hybridních vozidel, které mohou jezdit jako trolejbusy i jako autobusy,“ podotkl. Využití podle něj vozidla naleznou i při uzavírkách a zavádění objízdných tras.

Od září by měly nové trolejbusy jezdit v pracovní dny na linkách 104 a 106. Během večera se pak ty trolejbusy přesunou na linky 113 a 114. „Většina stávajících tras zůstane stejná. Směry, kde se tyto trolejbusy budou vyskytovat, jsou zcela nové,“ shrnul Jakub Číže z odboru dopravy teplického magistrátu. Hybridy budou zajíždět například do Hudcova nebo na Valy.

„Musíme na to proškolit naše řidiče autobusů i trolejbusů. Trochu upravit se musí také technické věci,“ řekl Petr Havlík ze společnosti Arriva City, která v Teplicích zajišťuje MHD. Setkat se s vozy mohou cestující například ve Zlíně, Plzni, Hradci Králové či Brně.

V rámci MHD nyní jezdí v Teplicích 31 trolejbusů. Vedení města plánuje, že hybridních by měla být časem zhruba polovina z nich.