VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hybridy zvládnou jet i bez trolejí. V Teplicích začíná přeměna na bezemisní MHD

Teplice - Nové trolejbusy budou jezdit na jedné lince místo autobusů. 

15.6.2018 1
SDÍLEJ:

MHD v Teplicích. Ilustrační foto.Foto: Deník/Roman Nešetřil

Během letních prázdnin začne teplickými ulicemi jezdit pět nových trolejbusů ve žlutomodrých barvách, které budou schopné zajíždět i do míst, kam nevede trolejové vedení. Půjde zatím o zkušební provoz v rámci zaškolování řidičů. Do ostrého provozu na linky vyjedou tyto hybridní vozy od září. Nahradit mají jednu současnou autobusovou trasu.

Město za doplnění vozového parku pěti trolejbusy s bateriemi zaplatí téměř 80 milionů korun. Podle náměstka primátora Hynka Hanzy se ještě dolaďují trasy, po kterých budou nová vozidla jezdit. Kam všude budou hybridní trolejbusy zajíždět, netuší zatím ani jednatel teplické pobočky společnosti Arriva City Petr Havlík. „Kvůli novým vozům se musí přeškolit 12 až 15 řidičů z autobusových linek,“ přibližuje Havlík.

Kouzlo hybridních trolejbusů je v tom, že dokážou plynule přejít z trolejového napájení pomocí sběračů na pohon bateriemi, které se dobíjejí právě při jízdě na trolejích. Vše se děje automaticky. Při návratu na troleje je sice nutné vozidlo uvést do klidu, ale ven řidič nemusí. Zpravidla se využívá první zastávka pod trolejemi.

Trolejbusy s alternativním bateriovým pohonem dodá do Teplic firma Škoda Electric. Právě kvůli přídavným trakčním akumulátorům dokážou opakovaně vyjet do úseků bez trolejového vedení, a to až do vzdálenosti 10 km.

Uzavírky a objížďky nebudou problém

„Využití naleznou i při uzavírkách a zavádění objízdných tras,“ podotýká Hanza. „Naším cílem je snížit emisní zátěž ve městě,“ upozorňuje Hanza na jeden z hlavních důvodů, proč se vedení lázeňského města rozhodlo pro částečnou obnovu vozového parku. „Proto také v horizontu následujících pěti let plánujeme provozovat MHD pouze vozidly na elektrickou energii,“ dodává Hanza.

O nákupu hybridních trolejbusů rozhodli zastupitelé města před rokem. Tehdy se navrhovalo, že by mohly v první fázi jezdit na nově vytvořené lince č. 113 v trase z Hudcova přes nemocnici, hlavní nádraží, plaveckou halu, Šanov a Trnovany až na Anger. Vedoucí finančního odboru Roman Jodas v tom vidí úsporu peněz. „Výstavba nových tratí, zvláště do vzdálenějších míst jako je Hudcov, je drahá, proto hybridy. Řidič dojede na místo, kde končí troleje, sundá tyče a pokračuje dál,“ přibližuje Jodas. Další nová vozidla pro potřeby MHD by se měla v Teplicích objevit příští rok na jaře. Půjde o dva standardní a jeden velkokapacitní trolejbus.

"Bezemisní doprava je krok správným směrem, protože centrum a další hlavní tahy ve městě jsou již dost zatížené výfukovými zplodinami z automobilové a nákladní dopravy," říká Adam Souček, předseda Strany zelených Teplice.

"Škoda jen, že rozhodnutí o strategii MHD přišlo až ve chvíli, kdy už město nemůže čerpat evropské nebo národní dotace na obnovu vozového parku MHD. Teplice tak ze svého rozpočtu budou muset zaplatit desítky až stovky milionů korun na postupnou modernizaci trolejbusů, a ty peníze mohou chybět jinde," podotýká. 

"Teplice by měly jít příkladem i svým obyvatelům a jako služební vozy by měly mít elektromobily nebo aspoň hybridní auta, a tím dále pomáhalo snižovat emise ve městě. Tento návrh ale vedení město smetlo ze stolu, přitom na pořízení těchto aut pro statní a městkou správu poskytuje Vláda významné dotace," pokračuje Adam Souček ze strany Zelených, který je zastupitelem Teplic.

Teplice v současné době nemají dopravní podnik, MHD zajišťuje pro město Arriva City. Teplice vlastní pouze vozový park a infrastrukturu, nemohly tak v minulosti žádat ani o dotace na koupi nových vozidel. Vše pořizovaly z vlastního rozpočtu. S výstavbou trolejbusového systému Teplice začaly v roce 1952. Tehdy také začaly diskuse o dalším používání tramvají, které tu do té doby jezdily. Jejich osud zpečetilo rozhodnutí tehdejší komunistické správy o tři roky později.

Autor: Petr Málek

15.6.2018 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Nástrojař 90 Kč Nástrojaři a příbuzní pracovníci Operátor/ka výroby. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 90 kč, mzda max. 100 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Nástup možný IHNED, Jednoduché práce na obraběcích strojích a drobných součástech v seriové výrobě., , V případě zájmu se hlásit telefonicky 417 552 421. Pracoviště: Jawos, s.r.o. - 001, Myslbekova, č.p. 809, 415 01 Teplice 1. Informace: Marie Slámová, +420 417 552 421. Administrativa - Administrativa Rozpočtáři specialisté 25 000 Kč Rozpočtáři specialisté Rozpočtář/ka a přípravář/ka. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme:, Minimálně středoškolské vzdělání s maturitou - obor pozemní stavby, Znalost práce na PC - Microsoft Office (Excel, Word, Outlook, PowerPoint), Základní znalost programu AutoCad, Základní znalost práce v rozpočtářském softwaru (nejlépe Callida), Základní znalost AJ nebo NJ výhodou, Řidičský průkaz skupiny B, Praxe není požadována, Předpokladem je schopnost práce v kolektivu, schopnost učit se nové technologie, zodpovědnost, pečlivost a loajalita, Nabízíme:, Stravenky, 5 týdnů dovolené, penzijní připojištění, V případě zájmu zasílat životopis na email nina.moravkova@termocon.cz. Pracoviště: Termocon s.r.o., Valentinská, č.p. 557, 417 31 Novosedlice. Informace: Nina Morávková, . Řemeslné práce - Řemeslné práce Truhlář 18 000 Kč Truhláři (kromě stavebních) a pracovníci v příbuzných oborech Truhlář. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ŘP skupiny B, flexibilita, praxe v oboru, nástup možný ihned, Hlásit se telefinicky v době 8 - 16 hod. nebo e-mailem. Pracoviště: Antonín pánek 001, Důlní, č.p. 428, 415 10 Teplice 10. Informace: Romana Köpplová, +420 774 102 985. Právo - Právo Advokátní a ostatní koncipient 15 000 Kč Advokátní koncipienti Advokátní koncipient. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Ukončené vysokoškolské vzdělání v oboru právo a právní věda, znalost práce na PC, spolehlivost, samostatnost, časovou flexibilitu, dobré komunikační schopnosti, řidičský průkaz skupiny B, loajálnost. , Zaměstnanecké výhody - příspěvek na obědy, Životopis prosíme zaslat na uvedenou e-mailovou adresu.. Pracoviště: Kýčková vondráček partners, advokátní kancelář s.r.o., Dubská, č.p. 356, 415 01 Teplice 1. Informace: Nikola Palangariová, .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Francouz v akci.
24

Pavel Francouz chytal poprvé za Colorado. Bylo to úžasné, jásal po výhře

Ilustrační foto

Naši prvňáci: Ve středu se představí prvňáčci ze ZŠ Na Stínadlech

Světoví neurochirurgové trénovali v Ústí mozkové bypassy na modelech z Japonska

Ústí nad Labem /FOTOGALERIE/ – Do krajské metropole zavítali nejlepší světoví neurochirurgové. V pondělí se zúčastnili operatérského kurzu.

Teplice mění trenéra i sportovního ředitele: vlády se ujmuli Hejkal a Vachoušek

Teplice - Neuspokojivé výkony a výsledky dovedly vedení fotbalových Teplic k razantnímu řešení. V úterý dopoledne "skláři" změnili trenéra i sportovního ředitele. Místo Daniela Šmejkala bude trénovat bývalu asistent hlavního trenéra Teplic i Sparty a kouč mistrovské juniorky Stanislav Hejkal, sportovním ředitelem se stává bývalá dlouholetá opora a legenda Štěpán Vachoušek. Skončil také Šmejkalův asistent Radim Nečas.

Vousatý cyklista poničil závoru, policie hledá svědky nehody

Teplicko - Policisté hledají cyklistu, který měl v Hřbitovní ulici v Teplicích zavadit o závoru.

Obnova bývalé plovárny v Zámecké zahradě je volební hit Teplic

Teplice - Je žhavým tématem každého léta v Teplicích. Řadu let chybějící plovárna se letos stala i hitem poprázdninového období v rámci předvolební kampaně.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT