Nehody policejních vozů, které často jezdí extrémní rychlostí, nejsou ničím neobvyklým. Havárie se však letos obešly bez zranění.

,„Nehody policejních vozidel jsou do značné míry důsledkem toho, že ostatní řidiči policejním vozům nedají přednost v jízdě, když se někam potřebují rychle přesunout. V nehodách figuruje i nedobrzdění spojené s charakterem jízdy vozidel k zásahu. Jsou to nehody, na které nemá vliv alkohol u řidičů ani jiný způsob nekázně," popsal Jiří Ušák, vedoucí dopravní policie Ústeckého kraje.

Ze stejných důvodů dochází většinou i k nehodám vozů městské policie a soukromých bezpečnostních agentur.

„Na tisíce nehod vyšetřovaných dopravní policií je pouhých 130 nehod policejních vozů na celém severu Čech mimořádně malý počet kolizí," myslí si ústecký dopravní psycholog Jiří Seidlic. „Ale i na malém počtu dopravních nehod policistů lze vidět rozdíly v množství havárií v jednotlivých okresech, což vypovídá také o tamní bezpečnostní situaci," dodal.

ZRCADLO KRIMINALITY

Pokud policie v Ústeckém kraji letos za první pololetí vyšetřovala 9 849 trestných činů a v Libereckém kraji jenom 5 023, znamená to o polovinu menší kriminalitu v Libereckém kraji. S tím je spojena vyšší frekvence automobilových patrol a policejních zásahů v Ústeckém kraji.

V menším a klidnějším Libereckém kraji tak policisté bourají méně často. Ze všech nehod na severu Čech na kraj připadá třetina havárií. K tomu tady dopravní policisté evidují dvě nehody vozidel ministerstva vnitra a dvou aut městské policie. Soukromé bezpečnostní agentury nevykázaly žádnou nehodu.

Nejvíc nehod policejních vozidel se stalo na Liberecku a Českolipsku, kde je vyšší míra kriminality než v okrese Semily nebo Jablonec nad Nisou.

V Ústeckém kraji tomu je naopak. Kromě 88 nehod policejních vozidel tady došlo k 12 nehodám městské policie a k několika dalším kolizím jiných vozidel ministerstva vnitra a soukromé bezpečnostní agentury.

PROBLÉMY V OKRESECH

Psycholog a soudní znalec Josef Kovářík, který se zabývá problematikou policie, uvedl, že loni policie v mosteckém okresu evidovala nejvíce trestných činů z celého Ústeckého kraje. Letos je Mostecko v rámci kraje až na čtvrtém místě v počtu evidovaných kriminálních činů. Je to důsledek silné policejní prevence.

S tím je spojen vysoký podíl nasazení policejních vozidel. Podobně ve vyšší permanenci jsou i auta mostecké a litvínovské městské policie. Obdobná je zatíženost policie také na Chomutovsku.

„Není náhodou, že na Mostecku policie eviduje dvanáct nehod služebních vozů a městská policie čtyři. O velkou frekvenci pohybu policejních vozů a automobilů strážníků v terénu se stará tamní rozsáhlá komunita nepřizpůsobivých obyvatel. Z podobného důvodu se víc policejních aut pohybuje i na Teplicku. Logickým důsledkem je vyšší nehodovost policejních vozů," vysvětlil dopravní psycholog Seidlic.

„Není ani náhodou, že na Chomutovsku došlo k osmi nehodám policejních vozů a čtyř aut strážníků. Chomutovský okres je také výrazně zatížený kriminalitou," podotkl Seidlic.

NEHOD UBYLO

Vedoucí dopravní policie Jiří Ušák upozorňuje, že větší míru nehod v Ústeckém kraji nelze spojovat jen s kriminalitou.

„Statistiky jsou trochu zkresleny tím, že na území Ústeckého kraje je řada policejních útvarů, které plní úkoly také v Libereckém kraji. Dochází proto i k nehodám policejních vozů cestou na Liberecko," vysvětlil s tím, že letos policisté na severu Čech havarovali méně než loni.

„Jistě i proto, že řidiči prochází permanentně školením, aby zvládali obtížné situace na silnici," zdůvodnil vedoucí.

Význam školení policistů v krizové jízdě podtrhuje i dopravní psycholog Jiří Seidlic.