Nejprve měl obchvat odklonit dopravu zcela mimo město, posléze se začalo hovořit o přemostění podél řeky v centru Bíliny. V obou případech plány zastavily náklady na provedení. Nyní je ve hře varianta tunelu pod stávající frekventovanou hlavní silnicí se třemi „kruháky“.

POSLEDNÍ MOŽNOST

„Tubus pod silnicí je zřejmě poslední možnost. Když ani to nevyjde, nemáme prakticky nad čím uvažovat,“ komentuje další z předložených návrhů na řešení dopravy přes Bílinu starosta Oldřich Bubeníček.

Bílinská radnice vymýšlí už od 80. let, jak ulehčit městu od vytížené silnice I/13 z Teplic do Mostu. Všechny doposud navržené varianty obchvatu skončily neúspěšně. Důvodem byly peníze, popřípadě dopad na životní prostředí.

Kolony aut denně zdržují plynulý průjezd městem. Podle sčítání dopravy z roku 2010 projedou denně v jednom směru Bílinou až tři tisíce kamionů. „Což je pořádná porce. Chodím přes hlavní silnici denně na nádraží, ale takovouto sumu jsem si nepředstavoval,“ říká Milan Linák z Bíliny.

První, tzv. východní varianta silničního obchvatu přes Bezovku, se ukázala jako neekonomická, stála by 3,5 miliardy korun. Následně přišla varianta X, tedy částečné přemostění řeky s návazným menším tunelem, která by vyšla dokonce na 6,5 miliardy.

Město po konzultaci s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) tuto variantu upravilo a vymyslelo plán s pracovním názvem Z. Nová trasa obchvatu představuje kompletní svedení dopravy do tunelu pod celou Bílinou.

PŘÍMO POD SILNICÍ

Tubus by měl kopírovat stávající frekventovanou silnici, která vede podél řeky. „Tato varianta je poměrně čerstvá a nemáme ji dosud prověřenou,“ podotýká bílinská místostarostka Zuzana Bařtipánová.

Pracovní varianta Z vychází z předložené a hlavně drahé verze X. „Ministerstvo dopravy nám dalo jasný pokyn, abychom v původní variantě X našli úsporná řešení,“ říkal loni na podzim o plánech ŘSD vedoucí chomutovské správy Petr Vacek. Varianta X předpokládala převedení provozu mostní estakádou přes řeku Bílinu do prostoru za nádražím a dál zaústěním do tunelu a vyústěním za fotbalovým hřištěm na výjezdu z Bíliny ve směru na Most.

Podle nového plánu by měl tunel vést přímo pod silnicí, rovnou podél řeky.

„Toto řešení ale vyšlo v ekonomickém hodnocení negativně. Na základě pokynu Centrální komise ministerstva dopravy jsme přistoupili k modifikaci tunelového řešení, které by přineslo snížení nákladů na realizaci,“ vysvětlila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.