Po včerejším společném jednání to přiznali zástupci Ústeckého kraje a Ředitelství silnic a dálnic.

Připravují tři možné scénáře, z nichž ten nejhorší počítá s tím, že by se dálnice vůbec nemusela dostavět.

Kvůli velkým dopravním problémům, které rozestavěná dálnice v kraji způsobuje, by se ale příští rok měl otevřít alespoň tříkilometrový úsek mezi Lovosicemi a Bílinkou.

Je zřejmé, že původní termín dostavby, tedy letošní rok, už stavaři nestihnou.

„Pokud dostaneme příslušné výjimky, do konce roku snad stihneme požádat o všechna stavební povolení. Pak bude potřeba zhruba 30 měsíců na stavbu,“ řekla novinářům ředitelka pražského závodu ŘSD Marie Nádvorníková.

I když by prý zhotovitel dokázal stavbu urychlit, pod 25 měsíců to nestihne. Chybějící povolení se týkají zhruba pětikilometrového úseku, kde se vyskytují cenné biotopy, ve zbytku trasy se staví.

Krajské scénáře mají barvy jako na semaforu. Zelený, optimistický, počítá s „koncem obstrukcí ze strany ekologického sdružení Děti Země“ a zřejmě by umožnil dálnici otevřít už v roce 2012. Krajský úřad se obrátil na všechny zainteresované ekologické organizace se žádostí, aby přestaly výstavbu blokovat.

Nepředpokládá se ale, že by uspěl. Proto je nejpravděpodobnější takzvaná oranžová varianta, která doufá v pomoc vlády a parlamentu. „Předpokládá, že se schválí nové zákony, které do budoucna zabrání u podobných staveb obstrukcím,“ řekla hejtmanka Jana Vaňhová. Kdyby zákonodárci nepomohli, ve hře je ještě jedna varianta - červená. „Dálnice by se tím odložila na neurčito vinou obstrukcí,“ řekla Vaňhová.

Poslední sjezd

Současný stav ale má s ekologickou dopravou pramálo společného. Dálnice končí před Lovosicemi a velká část dopravy míří přímo do města. Podobným způsobem je na druhé straně chybějícího úseku zatíženo i Ústí nad Labem. Na obou místech se tvoří ve špičkách dlouhé kolony a trpí i mezilehlé obce i jejich silnice. Jen škody na vedlejších silnicích, způsobené nadměrným provozem, odhadlo ŘSD na minimálně 50 milionů korun.

Situace by se mohla trochu zlepšit koncem letošního roku, kdy se otevře nová křižovatka u Lovosic. Příští rok se navíc zprovozní první a nadlouho i poslední úsek dálnice mezi Lovosicemi a Bílinkou, dlouhý zhruba tři kilometry.

FAKTA A LEGENDY O DOSTAVBĚ DÁLNICE D8 ČTĚTE ZDE

To zřejmě změní dopravní toky a část dopravy směrem do Německa odkloní přes Teplice. Víc ale zprovoznit nelze. Na přání CHKO České středohoří, která jinak dálnici jako celek podporuje, totiž od Bílinky žádný další sjezd není.