Ústecké depo denně nasazuje až 100 strojvůdců a patří mezi největší v zemi. Stávkují tu všichni, ale na "blafárně" je stejně celkem veselo. Tedy pokud nepřijde řeč na politiku, to si deset shromážděných strojvůdců radši televizní zprávy přepne na patnáct let starý záznam fotbalu.

Pod padesát tu může být možná dvěma z deseti. Aspoň na pohled. "U nás ve firmě svého času probíhal průzkum zdravotního stavu strojvůdců. No a zjistilo se, že strojvůdce je v průměru opotřebovaný tak, jakoby mu bylo o devět let víc. Častý je vysoký tlak, cholesterol nebo celková únava," vysvětluje Šleis.
Právě strojvůdci jsou přitom asi jediní, kdo dnes opravdu stávkuje. Nad ránem bylo v ústeckém depu tak živo jako málokde v Česku. Krom desítek zaměstnanců, kteří musejí být během stávky v depu, se na noční vypravilo i skoro kompletní vedení depa, které na stávku dohlíželo ze své budovy.
Po čtyřicítce se většině lidí zhoršuje zrak, jenže u strojvedoucích je stále jen velmi malá tolerance pro jeho vady. I proto mají muži z lokomotiv obzvlášť vyhraněný názor hlavně na pozdější odchod do důchodu, který plánuje vláda. "No a představte si, jak zodpovídá za vlak plný lidí chlap, který má tělo skoro jako osmdesátiletý," dodal Šleis, který v Ústí nad Labem vede základní organizaci Federace strojvůdců. Podobný názor mají i jeho kolegové; do 70 let prý svou profesi jednoduše vykonávat nemohou.

Krom toho jim vadí i plánované zdanění režijních jízdenek. "Režijky jsou v podstatě jediný nedaněný benefit, který nám zbývá. Lidé ze soukromých firem dostávají nedaněná služební auta a telefony, zatímco my musíme na noční jezdit auty a za své," řekl ČTK další ze stávkujících strojvůdců.
Strojvedoucí přitom nepatří mezi špatně placené profese. Průměrný plat u Carga se pohybuje okolo 26.000 korun a právě muži na lokomotivách patří mezi ty, kteří ho zvedají. "Tabulkově má strojvedoucí plat 27.000 korun, průměrný plat s přesčasy a příplatky za víkendové služby se pohybuje okolo 33.000," řekl ČTK mluvčí nákladního dopravce Roman Jandík.

Vydělané peníze jsou ale tvrdě vykoupené, dodávají stávkující. Na elitních výkonech najezdí za směnu až 500 kilometrů. "Na ten průměrný plat dosáhnu jen tehdy, když jezdím hodně nočních a víkendových směn a dělám přesčasy. Jenže po nočních jsem většinou totálně vyřízený, nemluvě o osobním životě. Takže myslím, že ty peníze nejsou nezasloužené," dodal strojvůdce. (čtk)