Kluby na jaře přežily uzavření díky sbírce, šanci mají i na podzim
Podnikům na odpis pomohly v první vlně Covidu internetové sbírky. Lidé prý mají vůli posílat jim peníze dál.
Na jaře "sypali". Řeč je lidech podporujících podniky, kam byli zvyklí chodit, než Česko spláchla první vlna koronaviru. Na jaře musela kulturní zařízení, ale třeba i kavárny na čas „zavřít krám“. Leckdo potom žádal štamgasty o pomoc, i prostřednictvím sbírek na webu. A dařilo se.
Třeba teplický rockový klub Knak díky crowdfundingové kampani na portálu Hithit vybral během jarního spánku skoro dvojnásobek cílové částky. Kromě toho řada jeho příznivců podpořila i desítky kapel, které z klubu dennodenně hrály on-line. Stejně dobře se vedlo například i pražskému hudebnímu klubu Modrá Vopice. Podobně úspěšná jako Knak byla na Hithitu i teplická kavárnička Café Schönau. „Pomohlo nám to moc,“ chválí jarní sbírku provozní kavárny Lenka Němcová. Krušné měsíce podnik přežil, teď nabízí vyhlášenou „sudetskou“ kávu lidem aspoň přes okénko a plánuje novou, podzimní kampaň.
S tou už naopak nepočítá provozovatel Knaku Petr Samek. Až na výjimky neplánuje ani streamované koncerty. „Nemyslím si, že by to bylo znovu tak úspěšné,“ vysvětluje. Rodina 41letého tatínka tří dětí z Teplic nyní žije z úspor a Samek přemýšlí, čím se bude živit dál. Jeho manželka provozovala jinou teplickou kavárnu, která už kvůli špatným časům skončila. Teď je pár doma a kočíruje distanční výuku dětí přes internet. Na jaře mu to přitom šlapalo.
„Měli jsme vysokou sledovanost, až kolem sedmi tisíc zhlédnutí,“ potvrzuje Samek s tím, že kapelám někdy fanoušci posílali i desetitisícovou částku. Akce ale závisely na nezištné aktivitě úzké komunity kolem Knaku. V červnu se v klubu zkusili vrátit k živým koncertům, ale nevedlo se, a to i přes nízký vstup. „Lidé se báli chodit do vnitřních prostor,“ konstatuje Samek.
Po prázdninách a s dalšími vládními restrikcemi se nakonec rozhodl klub do odvolání zavřít. K vyplnění dotační žádosti na vládní podporu zajišťovatelů kulturních akcí, které se kvůli nařízením nerealizovaly, se produkční ještě nedostal. Má ale velké pochybnosti, jestli se jako klub s hospodou vůbec vejde do nastavených parametrů. O další kampani na podzimní přežití na rozdíl od lidí z teplické kavárny neuvažuje, v hudebním prostředí je teď prý jiná situace než na jaře. Streamování koncertů už není tak ojedinělé, pořadatelé akcí v Knaku včetně Samka mají jiné, větší starosti. A lidé by už podle něj nakonec nejspíš nebyli tak štědří jako na jaře.
Lidé doma klikají a nakupují
Taková úvaha se nabízí kvůli propadu příjmů řady tuzemských domácností, nebo v lepším případě zatím jen vyhlídce mnohých dalších lidí na prázdnější kapsy v blízké budoucnosti. Že to je ale možná nakonec trochu jinak, naznačují optimistická slova zakladatele Hithitu Aleše Burgera. „Sledujeme úplně opačný efekt,“ tvrdí s tím, že na to má zřejmě vliv omezení dovolených i zažitého trávení volného času.
„Lidé jsou doma a klikají a nakupují. Z pohledu ekonomiky jsme e-shop a těm se všeobecně letos daří,“ líčí Burger. Ostatně přispět projektům na crowdfundingových portálech se většinou odbývá v režimu „něco za něco“. Za podporu jarní kampaně Knaku si mohli lidé podle výše příspěvku později v klubu vybrat panáka, tričko s logem podniku, za 10 tisíc ho dokonce mohli mít na chvíli jenom pro sebe.
Knak, ale i teplická kavárna Schönau a další existenčně ohrožené subjekty na jaře vybíraly peníze díky speciálnímu programu Hithitu Antivir. Pro české živnostníky a malé podnikatele tehdy internetový portál shromáždil v souhrnu devět milionů. „Tento týden jsme Antivir znovu oživili, protože je opět na místě pomoci těm nejvíce poškozeným,“ vzkazuje Burger.
Hithit vybízí k zapojení podnikatele z turistického ruchu, majitele restaurací, lidi, které živí kultura či sport, a všechny další, kteří byli omezeni v podnikání vládními nařízeními. „Požádejte minulé i budoucí zákazníky, ať vás podpoří a předplatí si vaše služby nebo produkty. Vy jim je rádi dodáte, až se omezení zruší,“ vybízejí na crowdfundingovém portálu.
Co je crowdfunding
Větší počet lidí přispívá menším obnosem k cílové částce požadované realizátorem projektu, u nás většinou na velkých crowdfundingových portálech jako Hithit nebo Startovač. Kampaně na nich často pořádají kulturní podniky nebo přímo umělci. Za příspěvek nabízejí i více či méně drobné dárky podle výše zaslané částky.