Rychlíky mezi Prahou a Děčínem, dosud složené téměř výhradně z východoněmeckých vozů často ještě s koženkovými potahy a osmi místy v jednom kupé druhé třídy, čeká od prosince zásadní proměna.

Podle návrhu jízdního řádu budou České dráhy na více než polovinu rychlíků na této trase nasazovat vlaky složené z modernizovaných vozů, které mají například klimatizaci, elektrické zásuvky, wi-fi nebo dětské kino. Z dvanácti párů vlaků denně jezdících ve všední den, jich bude s novějšími soupravami jezdit celkem sedm.

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský potvrdil, že s novým jízdním řádem dojde k nasazení lepších vozů u části rychlíků. „Půjde o kombinaci různých vagonů, obecně o modernější klimatizované vozy,“ řekl Šťáhlavský.

Nově mají být zařazeny například modernizované vozy řady Bmz po rakouských drahách nebo velkoprostorové vozy s klimatizací. Velkoprostorové uspořádání (bez kupé) bude na rychlících ve všední den novinkou, cestující ho na této trase znají jen z víkendů, kdy místo starých vagonů jezdí elektrické jednotky CityElefant.

České dráhy na trasu nasazují dosud jedny z nejhorších vozů, které mají ve své flotile. Zatímco u většiny rychlíků došlo v posledních letech k výraznému zlepšení vozového parku, u těch na trase Děčín - Praha se „zastavil čas“. Jezdí jimi i student ústecké pedagogické fakulty Petr Pok. Připravovanou změnu vítá.

„Vlakem se dopravuji pravidelně do školy a často ve vlaku i pracuji, takže potřebuji internetové připojení. Některé dosavadní vlaky jsou opravdu předpotopní a při jízdě třeba v Německu si vždycky říkám, jestli České dráhy nezaspaly dobu,“ nechal se slyšet vysokoškolák.

České dráhy letos překvapivě v jízdním řádu přišly s návrhem na výrazné zlepšení, které přitom nemá stát ministerstvo dopravy ani korunu navíc. Železniční dopravce odkládal dlouho investice do lepších vozů na této trase kvůli tomu, že se rychlíky měly soutěžit a ČD hrozilo, že o provoz vlaků přijde.

Zatím se ale zdá, že i po roce 2019 provoz těchto vlaků zůstane v rukou státního dopravce. Stát loni doplácel Českým drahám na provoz těchto rychlíků 125 milionů korun.

Podle Šťáhlavského by mělo dojít ke zlepšení i u spojů, na kterých budou nasazovány stále východoněmecké vozy. Na rozdíl od současnosti by mělo jít vždy o vagony po takzvané revitalizaci, tedy například s textilním čalouněním a vylepšeným WC.