To je podle znaleckého posudku, vypracovaného Stavební fakultou ČVUT (České vysoké učení technické) v Praze čtyřicetkrát více, než by byl počet zasažených obyvatel při dokončení dálnice D8. Ústecký kraj nyní očekává výsledky měření od Zdravotního ústavu v Ústí nad Labem. Poslední sběr vzorků proběhl v první polovině srpna.

Experti ČVUT v Praze se shodují na tom, že intenzivní doprava na objízdných komunikacích má negativní vliv na životní prostředí, bezpečnost provozu a zdraví obyvatel výrazně vyšší, než by měl provoz na nové dálnici přes České středohoří. Trasy, po kterých je vedena doprava, nejsou vybaveny ochrannými opatřeními eliminujícími dopady provozu na obyvatele v blízkosti tranzitních silnic.

V bezprostřední vzdálenosti do 100 m podél objízdných tras dnes žije téměř 5 tisíc obyvatel, což je zhruba stonásobně více než podél dostavěné dálnice D8. Zbývajících 32 tisíc obyvatel žije do vzdálenosti půl kilometru, zde je pokles více než třicetinásobný.

„Očekávám, že výsledky měření Zdravotního ústavu definitivně podpoří již zpracované posudky ČVUT a přesvědčí ekology, že současná situace má mnohem horší dopady na životní prostředí a zdraví našich obyvatel než dokončená dálnice,“ uvedla Jana Vaňhová, hejtmanka Ústeckého kraje.

Celospolečenské ztráty za nedokončenou D8 každoročně činí 667 mil. korun a ve třech případech ročně si vyžádá lidské životy. Tyto výsledky přinesla studie ČVUT, zpracovaná na základě požadavku ŘSD jako podklad pro správní a soudní řízení týkající se odvolání a žalob podaných ekologickými sdruženími. Ústecký kraj získal od zadavatele celé znění tohoto posudku.

Dokončení dálnice D8 v současné době zpomalují žaloby ekologických aktivistů, stavba přesto pokračuje. Ministerstvo dopravy vyčlenilo v roce 2011 finanční prostředky na výstavbu mimoúrovňových křižovatek Lovosice a Bílinka. V případě, že ekologičtí aktivisté nepodají další žaloby, očekává Ústecký kraj dokončení dálnice do 30 měsíců.

Hejtmanka Jana Vaňhová požaduje po ministerstvu dopravy přijetí legislativních opatření, která by zabránila obstrukcím a blokacím dopravních staveb ze strany ekologických sdružení