„V návrhu státního rozpočtu je dotace na dopravní obslužnost veřejnou drážní dopravou snížena o 652,9 milionů korun,“ sdělil Novák Deníku.
„Návrh státního rozpočtu musí jednotlivá ministerstva předložit kolegům z financí nejpozději do 31. července,“ upřesnil.
Státní škrty, smůla jen pro cestující

Co to znamená pro cestující vlakem? Pokud vláda návrh přijme, kraje, i ten Ústecký, se při objednávání dopravy budou muset uskromnit. Nejvíce to zřejmě cestující pocítí na četnosti spojů lokálních linek. Například místo hodinového intervalu osobních vlaků může být interval dvouhodinový.
Jinými slovy, pokud ministerstvo dopravy návrh protlačí „schvalovacím kolečkem,“ ti, kdo dojíždějí vlakem do práce jinam než v místě bydliště, mají se na co těšit. Pravděpodobně si totiž budou muset ráno přivstat a večer zkrátit sledování televize, či posezení s přáteli v hospodě.

Ústečané chystanými škrty moc nadšeni nejsou. „Takhle vstávám ve čtyři a vracím se v šest, to nás chtějí úplně zničit? To je snad legrace, ne?“ rozčiloval se třeba Václav Kolomazník, který dojíždí každý den pracovat z Ústí do Lovosic. „Tohle je už opravdu na pořádnou generální stávku, oni si tam opravdu dělají, co se jim zlíbí, a na lidi kašlou! Hlavně že sobě výhody neomezí! Jak asi budeme teď jezdit do práce?“
Podobně reagovali i cestující, kteří denně nedojíždějí.

Rozčarování kraje, asociál Kalousek

Ústecký kraj tyto připravované restrikce také kritizuje. „Útoky pana Kalouska na regiony jsou nechutné, je přeci nesmysl, aby si kraje platily regionální dopravu samy,“ řekl vicehejtman Arno Fišera (ČSSD).

Na otázku, jestli budou muset drážní spoje v Ústeckém kraji omezovat, Fišera odpověděl, že nemůže zatím nic předjímat. „Tento zásah postihne ty nejchudší lidi, kteří lokálními vlaky dojíždějí do práce ze všech zapomenutých koutů. Pokyny asociála Kalouska jsou nehorázné, kdyby bylo po jeho, tak budeme kraj jen zadlužovat. Potom bych mu vzkázal, ať si to zaplatí sám,“ dodal Fišera.
Podle Nováka z ministerstva by se návrh za měsíc sice mohl ještě trochu změnit, ale zřejmě to nebude příliš významné. Částky, o něž klesnou dotace na dopravu, týkající se jednotlivých krajů republiky, ještě nejsou jasné. „Záleží také na výsledcích porady ekonomických ministrů.“