O Janáčkových „Příhodách lišky Bystroušky" lze bez nadsázky tvrdit, že v současnosti jsou ve světě z českých oper tou nejhranější. V teplické premiéře zazní v pátek 12. 7. od 19 hodin, v reprízách v neděli 14. 7. v 17 hodin a v úterý 16. 7. v 19 hodin.

Nastudování se zhostili talentovaní mladí pěvci z operního ansámblu University Britské Kolumbie (Kanada) pod vedením renomovaného operního režiséra Josefa Nováka. Ten se svým pojetím „Lišky Bystroušky" již slavil velké úspěchy nejenom na českých operních scénách, ale v roce 1989 i ve finském Lahti. „Finům se to moc líbilo, dokonce jsme proti plánům museli jedno představení přidávat," vzpomíná režisér.

Orchestr Severočeské filharmonie Teplice diriguje Norbert Baxa. „Příhody lišky Bystroušky je dílo velice náročné pro orchestr, protože klade velké požadavky jak na jednotlivé hráče, tak na nástrojové skupiny. Ale průběh nastudování je opravdu slibný a výsledek bude okouzlující," tvrdí dirigent.

Kostýmy jsou dílem návrhářky Dany Haklové, do teplické inscenace byly zakoupeny Evropskou hudební akademií z majetku plzeňského divadla a poté poputují do Kanady. Na inscenaci se pěvecky i baletními výstupy v rolích liščat, vážek, much a kobylky podílejí členové Tanečního divadla Teplice, tanečníci ve věku od pěti do šestnácti let, pro které je to první profesionální angažmá v životě.

„Poprvé se podrobují vedení profesionálního režiséra a poprvé v operní inscenaci, v níž kromě tance musí i zpívat," zdůrazňuje Novák. „Všichni jsou velmi roztomilí a tak velký úkol zvládají během krátké doby. Jsou dobří a zdá se, že je to také baví." Podle něj zvláště mladé sólistky Tanečního divadla Teplice Tereza Siváková, Valerie Koubová a Anna Brožová mají dobrou kulturu pohybu a disponují osobitým půvabem. „Samozřejmě je to úplně jiná práce, než na jakou jsou děti zvyklé. Nacvičuje se v jiném rytmu a jiným způsobem. Choreografie není předem daná, držíme se tématu, ale musíme se přizpůsobit počtu dětí i jejich technickým schopnostem", připomíná vedoucí TDT Dagmar Bašusová. Její svěřenci mohli s nácvikem svých rolí v „Lišce Bystroušce" začít až koncem června, jakmile ukončili školní rok vlastním tanečním představením.

Všechny sólové party v Příhodách lišce Bystroušky obsadil režisér Novák velmi mladými zpěváky. „Je pro mě velkým zážitkem, jaké mají přes své mládí mimořádně krásné hlasy a pěveckou techniku," hovoří s nadšením. „Jsou dychtiví, výborně připravení a navíc jsou to srdcem divadelníci, kteří se nespokojí s tím, že krásně zpívají, ale opravdu chtějí udělat divadlo se vším všudy". Operní inscenace Příhody lišky Bystroušky bude provedena v češtině, neboť většina světových operních domů ji v současnosti uvádí v originále. Podle režiséra bude zpěvákům dobře rozumět, neboť o co víc s češtinou zápasí, o to víc se snaží, aby jejich výslovnost, byť kostrbatá, byla zřetelná.

Bizetovu „Carmen" uvedlo Krušnohorské divadlo už před čtyřmi roky. Tehdy šlo o inscenaci Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem, v níž v hlavních rolích vystoupili účastníci Evropské hudební akademie 2009. Současného nastudování se chopil kompletně kanadský inscenační tým. Krušnohorské divadlo v Teplicích ji uvede v premiéře v neděli 21. 7. a reprízách v pondělí 22. a ve středu 24. 7., vždy od 19 hodin.

V rolích Carmen se alternují Francesca Corrado s Emmou Parkinson. Zajímavostí je obsazení nositele ceny Thálie 2008 Weilonga Tao do role Dona José, v níž se alternuje s Tao Tongem. Podle dramaturga EHA Norberta Baxy je výběr tohoto titulu sázka na jistotu, Carmen diváci milují. Orchestr Severočeské filharmonie Teplice diriguje Leslie Dala, režie se ujala Nancy Hermiston, většina sólistů a sbor jsou posluchači operního studia University Britské Kolumbie.

European Music Academy in Teplice Evropská hudební akademie v Teplicích vznikla v roce 2007. Jejím cílem je přivádět do Česka mladé talentované zpěváky a dirigenty z nejrůznějších zemí světa, aby zde pod vedením špičkových lektorů nastudovali a uvedli operní představení. „Je to projekt zcela ojedinělý a mladým zpěváků nabízí získání praktických zkušeností na jevišti v rámci profesionálního inscenačního týmu a profesionálního orchestru. Z účastníků předchozích EHA už vzešla jedna vítězka mezinárodní soutěže Metropolitní opery, což je v oblasti operního zpěvu prakticky nejvíc, čeho se dá v této věkové kategorii dosáhnout. A můžeme se pochlubit i několika finalisty," říká Norbert Baxa. Jedním z nejmladších účastníků EHA 2013 je šestnáctiletý Daniel Matoušek. Diváci ho spatří ve dvojroli Rechtora a Komára v Příhodách lišky Bystroušky. „Je to moje první profesionální setkání s operou a hned s Leošem Janáčkem, o kterém vím, že je ve světě velice žádaný. Moje role se mi líbí, i když jako tenor preferuji jiné skladatele, třeba Pucciniho," přiznává zpěvák. Co se týká atmosféry mezi účastníky EHA 2013, je prý velmi přátelská. „Kolegové si oblíbili českou kuchyni a strašně jim chutná české pivo," směje se mladý muž. Nejstarším účastníkem EHA 2013 je Krysztof Biernacki, profesor operního studia University Britské Kolumbie. V Teplicích se představí v roli Revírníka (Příhody lišky Bystroušky), v níž se alternuje se Sheldonem Baxterem.

Kromě Krušnohorského divadla budou letos Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky uvedeny také v amfiteátru zámeckého parku na Konopišti a Bizetova Carmen v Městském divadle v Jablonci nad Nisou.

EVA STIEBEROVÁ