Strážníci stojící u přechodů budou nově vybaveni stopkami, aby mohli přecházející změřit. Tedy přesněji řečeno stopnou jim čas, jaký stráví chůzí po bílé zebře. Jen o výši pokuty primátor zatím není rozhodnutý.

V těchto dnech proběhlo v Teplicích testování. Přechod na Benešáku se dá zvládnout za průměrných osm vteřin. Našli se i rychlíci, především ti, kteří dobíhali autobus nebo trolejbus. Na druhou stranu ale byly i tzv. „zdržovači“.

Připravuje se také tabulka s koeficienty, podle věku chodců. Je jasné, že staří lidé nemohou přeběhnout po zebře silnici ve stejné rychlosti jako třeba student průmyslové školy.

Jak jsme si ověřili v anketě u řidičů, je to dobrý nápad, pokutovat chodce za pomalé přecházení. Zvláště v centru města, kde je hustá doprava.

Opatření má také přinést větší bezpečnost do městě. Určité kroky k lepší dopravě už některé obce učinily.

Aby zvýšily bezpečnost chodců, radnice kupují a instalují elektronické panely informující řidiče o aktuální rychlosti jejich auta. Psychologové míní, že tento způsob výchovy je dokonce účinnější než tvrdé represe.

Teplice ale takovéto radary mít nebudou. Půjdou cestou pokut pro chodce. „To bezpečí na silnicích ve městě není v radarech,“ říká primátor Jaroslav Kubera. „To bezpečí je v hlavách řidičů, v hlavách chodců,“ dodává představitel lázeňského města.

Strážníci jsou u přechodů už nyní. Střídají se ráno u vybraných přechodů především v blízkosti škol. Až budou mít stopky, přesunou se do centra.

„Nejrychlejší chodci to zvládají za čtyři vteřiny. Ti nejvíce pomalí potřebují čtrnáct vteřin. Nejčastěji to je tak okolo osmi. Reakci od lidí na měření rychlosti na přechodech očekávám samozřejmě negativní, jako při každém jiném měření, ale v konečném dopadu to přinese větší plynulost dopravy do měst,“ konstatuje primátor Teplic Jaroslav Kubera.

Zkušební měření bude pokračovat i v dalších dnech, i na tzv. dlouhých přechodech.

Aprílová zpráva