Pro co největší přiblížení podoby legionářských vlaků a životních podmínek, bojové činnosti a zvyklostí našich dobrovolců, byly vybrány pro rekonstrukci nejčastěji používané vozy. Vlak se skládá z vozu polní pošty, těplušky, plukovní prodejny, ubytovacího, filmového, krejčovského, zdravotního, štábního, obrněného a dvou vozů plošinových.

„Některé exponáty jsou unikátní a mají své příběhy. Například protéza nohy je originál a získali jsme ji z pozůstalosti. Voják na Sibiři přišel o nohu a jeho kamarádi mu na frontě vyrobili novou z materiálů, které měly v tu chvíli k dispozici. Převážně šlo o dřevo či kůži. A zjevně byli dost šikovní. Protéza totiž vojákovi dobře sloužila i po návratu z války. Chodil s ní asi ještě třicet let, než zemřel," řekl velitel jednotky Legiovlaku a jeden z průvodců Tomáš Gál.

Slavnostní otevření expozice proběhlo v pátek dopoledne i za účasti teplického zastupitele Jiřího Řeháka či předsedy jednoty Československé obce legionářské Teplice Petra Pípala.

Zajímavý je i poštovní vůz. Polní vlaková pošta československých vojsk, která sloužila i legionářům dalších národností, přepravila neuvěřitelných 4,8 milionů zásilek. „Cesta dopisu z ruského východu do vlasti trvala v průměru 2 3 měsíce. Důležitá byla mezistanice v zajateckém táboře nedaleko Kyjeva, kde se dopisy v podstatě legalizovaly proti tehdejší cenzuře. Vojáci vydávali i vlastní zákopové noviny, tiskly se přímo na kolejích a protože vlak hodně drncal, občas docházelo k překlepům," průvodce Martin Skácelík

Noviny vycházely v různých jazykových mutacích, kromě slovenské, slovinské, polské či rumunské také například i v německé pro sudetské Němce či rusínské pro vojáky z Podkarpatské Rusi.

Kdo se na Legiovlak na teplické hlavní nádraží přijde podívat, může třeba zjistit, jestli měl legionáře mezi svými předky. Posádka vlaku dokáže hledat konkrétní osoby v databázi, kterou se i díky návštěvníkům daří doplňovat o fotografie, dokumenty, vzpomínky i hmotné předměty z pozůstalostí. Expozice Legiovlaku je přístupná zcela zdarma každý všední den od 8:00 do 18:00 a o víkendech od 9:00 do 19:00 a to až do 15. května. Komentované prohlídky s průvodcem začínají každý den od 13:00 a opakují se v pravidelných hodinových intervalech. Legiovlak sice je vidět od staniční budovy, ale je zakázáno přecházet přes koleje. Přístup je tedy poněkud oklikou od nádraží ulicí Na hrázi směrem na Řetenice, následně prvním podjezdem pod kolejemi a za provozovnou firmy KT Uhlos už bude vpravo od cesty vidět. Pěšky je to tedy cca 5-10 minut od staniční budovy.

„Teplice jsou druhou zastávkou Legiovlaku v Ústeckém kraji, letos zde navštívíme ještě Chomutov. Význam legionářů se pomalu vytratil z povědomí místních, ale právě v pohraničí sehráli velmi významnou roli po vzniku republiky, protože jako spolehliví občané byli často příslušníky armády, bezpečnostních sborů, četnictva a finanční stráže, která zajišťovala pohraniční oblasti," říká Jiří Charfreitag, tajemník projektu Legie 100. (kos)