Problém s emisemi vzniká už u automechaniků. Majitel většinou dává auto před technickou do servisu na kontrolu. Mechanici vůz připojí na diagnostiku, najdou závady, opraví je a záznamy o nich z řídící jednotky následně vymažou. Současně s tím však zničí i data, která jsou důležitá pro měření emisí.

„Pokud jde o čerstvě vymazanou paměť, tak ji momentálně dle pokynů ministerstva promijíme. Nad překročením emisních limitů a velkou kouřivostí, ale opravdu oči nepřivíráme. Nikdo z nás určitě nechce dýchat nadlimitní zplodiny," řekl nový předseda Profesní komory STK a ředitel STK Ivesur v Dubí a v Litoměřicích Michal Cuc.

Nové nařízení platí od Nového roku. Během měsíce ledna neprošla zhruba pětina kontrolovaných aut. „Situaci i nadále pečlivě sledujeme a novelu zákona č. 56/2001 Sb o technických prohlídkách a měření emisí vozidel na ministerstvu dopravy připomínkujeme. Nové metodika bez úlev má platit od července. Snad se vše stihne a to se ještě předpokládá revize Metodiky" řekl nový předseda Profesní komory STK a ředitel STK Ivesur v Dubí a v Litoměřicích Michal Cuc a dodal: „Připravit se musí stanice a to nákupem nových měřících přístrojů i výrobci motorových vozidel. Některé kamiony vůbec nespolupracují s naší diagnostikou a tím pádem nekomunikují s protokolem EOBD, o který je nová metodika vesměs opřena u nových vozidel."

Na test připravenosti před návštěvou emisí se ale řidič může sám připravit. A to velice jednoduše, stačí, když od automechaniků ujede několik desítek kilometrů. Ideální je vyrazit někam do kopců, kratší trasy jen na nákup nemusí stačit. Vyjížďkou získá šofér zpět vymazané data ze servisu. „Doporučujeme řidičům, myslet na prohlídku STK tedy i na emise dopředu. Bez emisí nelze technickou udělat. Je dobré nenechávat kontrolu na poslední chvíli," pronesl Cuc.STK Ivesur Mstišov Dubí

Se změnami, které provází oblast kontrol na STK i díky dobře nastartované dokumentaci přítomnosti vozidla na lince(focení), došlo i ke zdražení samotných prohlídek. Celorepublikově došlo ke zdražení zhruba o 15 až 20 %.

„Stanice musely investovat do nových přístrojů, softwarového vybavení, proškolení techniků to vše se do ceny odráží. I když co máme informace, tak jsou lokality, kde se ceny drží na loňské úrovni. Může za to především velká konkurence," vysvětlil předseda komory Michal Cuc.

Na technické prohlídky se navíc žene další novelizace zákona č. 56/2001 Sb o technických prohlídkách a měření emisí vozidel. I tu bude Profesní komora na ministerstvu dopravy připomínkovat. Mělo by se jednat o takzvanou technickou novelu, tedy nic zásadního pro stanice samotné.

„Jak si ovšem dobře pamatujeme z poslední novelizace, jakmile se zákon 56 dostane do Sněmovny, vyplyne z něj vždy něco překvapivého," dodal předseda Profesní komory STK.