A dobře udělal. Minulý týden se mu totiž už s prvním sněhem hodily. „Jsem rád, že je tam mám," dodal. Hůře na tom byla Miluška Pokorná. „Jezdím z Teplic do Bíliny a celý týden to pěkně klouzalo. Nedalo se jet moc rychle," říkala Deníku. Přiznala se, že zimní gumy ještě nemá, i když už měla do servisu prý namířeno. Nakonec to odložila s tím, že se chtěla vyhnout návalu.

První ranní mrazíky vždy vyženou desítky řidičů do pneuservisů. Pro mnohé spočívá příprava auta na zimu pouze ve výměně letních kol za zimní. Odborníci ale doporučují nechat před zimou zkontrolovat celé auto. Nejenže tím ušetří za případné pozdější opravy, ale především budou mít jistotu, že jízda bude i nadále bezpečná.

Přezout kola se doporučuje ve chvíli, kdy průměrná denní teplota vzduchu klesne na sedm stupňů Celsia. „Důležité je také sledovat ojetí kol. Čím nižší je hloubka dezénu, tím delší je brzdná dráha na mokré vozovce. Zimní pneumatiky by měly mít vzorek s hloubkou alespoň čtyři milimetry," upozorňuje Martin Rigó, který pracuje v pneuservisu.

Co se týče čekacích dob, tak je to různé. Redaktoři Deníku například přezouvali své soukromé vozidlo už koncem října. V pneuservisu v Proseticích to bylo bez delšího čekání a objednání. „Není problém. Přijedete, vyberete gumy, auto tu necháte, a za hodinu si pro něj můžete zase přijít," lákal provozovatel servisu. A měl pravdu. Výměna gum proběhla v relativně krátkém čase. Naběhla parta čtyř lidí, a už se přezouvalo.

V jednom servisu v Ústí, kam zajíždí každoročně se svým osobním autem Robert Kožek z Teplic, ale to je úplně jiné. „Musel jsem se objednat. Čekací doba týden," říkal redaktorům Deníku.

Dlouholetý automechanik Milan doporučuje před zimou zkontrolovat stav akumulátoru, lidově řečeno baterky, protože při nízkých teplotách klesá její kapacita. U vznětových motorů je dobré zkontrolovat vstřikovače.

Často se podceňuje kontrola stavu nemrznoucí směsi v chladicí soustavě vozidla a případně nemrznoucí směsi v ostřikovačích. Mezi řidiči převládá názor, že jelikož je nemrznoucí směs v autě celoročně, tak se nemusí před zimou věnovat chladicí soustavě pozornost.

Chladicí kapalina dokáže udržet své vlastnosti tři roky, pokud máte kapalinu zelené, modré nebo žluté barvy. V případě oranžové je to pět roků. Z důvodu možných nejnižších teplot se u nás doporučujeme mít směs do -25 až -30 °C. Pokud ji budete měnit sami, nezapomeňte správně zředit koncentraci a rozhodně nemíchejte různé typy chladicích kapalin," radí zase automechanik Martin Kružík.

Drobné úkony na svém autě zvládne většinou řidič sám. Například dolít a zkontrolovat chladicí kapalinu, zkontrolovat ostřikovače a doplnit nemrznoucí směs, vyměnit stěrače či zkontrolovat hladinu motorového oleje.

Mějte na paměti, že platí: kdo je připraven, není překvapen.

------------------

Zákon nařizuje, že v období od 1. 11. do 31. 3., pokud se na komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze může jet s vozidlem pouze se zimními pneumatikami s hloubku dezénu hlavních drážek nebo zářezů nejméně čtyři mm.

A do vybraných kopců to v daném období dokonce nekompromisně nařizuje značka (i když je sucho): Na Teplicku se taková povinnost týká silnic z Hrobu na Moldavu, z Oseka na Dlouhou louku, z Dubí na Cínovec, z Krupky na Komáří vížku. Za ignorování modré kulaté značky s vyobrazeným autem s vločkou hrozí bloková pokuta do 2000 Kč, ve správním řízení pak ve výši 1500 až 2500 Kč.