Krajská zdravotní má problém. Stovky pacientů svých pěti nemocnic v kraji označila neoprávněně za dlužníky.

„Došlo k technické chybě,“ přiznal ve středu předseda představenstva společnosti Radek Scherfer s tím, že vymáhání okamžitě pozastavili.

Krajská zdravotní tvrdí, že jí pacienti dluží na regulačních poplatcích 15 milionů korun. Koncem minulého roku začala nejstarší dluhy z roku 2008 vymáhat prostřednictvím najaté inkasní firmy.

Teď ji ale bombardují rozhořčenými telefonáty neprávem urgovaní pacienti. „Zatím jsme vše kolem vymáhání stopli. Nečiníme nic my ani firma. Žádné nové výzvy k zaplacení neodejdou dříve, než prověříme všechny platby,“ dodal Scherfer.

Ekonomický náměstek Martin Šuma technickou chybu specifikoval, že se tak stalo při přenosu dat. „Při jedné skupině plateb jsme inkasní firmě nedopatřením předali k vymáhání i ty, které byly řádně uhrazeny,“ vysvětlil problém. Zdůraznil, že chyba byla na straně Krajské zdravotní, nikoli vymahačské firmy, která jen jednala na základě špatných podkladů.

Chybu již Krajská zdravotní odstranila a zamezila jejímu opakování. Všem poškozeným odešle písemnou omluvu za způsobené problémy. A ujistila, že pokud někdo na základě urgence zaplatil podruhé, peníze mu vrátí.

Škody, které jí tím vznikly nebo ještě vzniknou, společnost zatím nevyčíslila. Ředitel Eduard Reichelt řekl, že teď řeší vyrovnání s pacienty, a vlastními škodami se budou zabývat až pak. Nevyloučil, že budou padat i hlavy.

„Pokud se jasně prokáže, že to někdo způsobil nedbalostí, může ho to stát i místo,“ uvedl s tím, že minimálně přijde o osobní ohodnocení. K ukončení pracovního poměru případného viníka se přiklonil i Scherfer. „Ale je to můj osobní názor, ještě o tom budeme jednat,“ poznamenal.

Představitelé Krajské zdravotní zdůraznili, že v souvislosti s více jak dvěma miliony realizovaných platebních případů představuje chyba pouze promile procenta, přesto ji považují za nepříjemnou a ve vztahu k řádně platícím pacientům je velmi mrzí.

Celkový počet skutečných dlužníků, které evidují, Šuma odhadl na řádově asi 50 tisíc.

S vymáháním další části pohledávek z prvního pololetí 2009 společnost znovu začne, až ověří všechny informace a identifikuje veškeré chyby.

Pacientům, kteří si nejsou jisti, zda mají uhrazeny všechny regulační poplatky, radí, aby si to ověřili na některém z platebních míst své nemocnice. Jejich pracovníci dostali podle Krajské zdravotní instrukce, aby přicházejícím automaticky jejich předchozí účty kontrolovali.

Deník však učinil v minulých dnech několikrát zkušenost, že to vždy nedělají. Pacienti si o to museli sami výslovně říci. Požadované informace mohou zájemci získat také telefonicky, konkrétně v případě Masarykovy nemocnice mohou volat na číslo 477111111.