I přes dřívější slova premiéra Petra Nečase, který nové podobě maturit nebyl nikterak nakloněn a přemýšlel dokonce o jejím definitivním zrušení, se tak již příštím rokem studenti středních škol a gymnázií mohou pořádně zapotit. Na řadě škol proběhne v říjnu generální zkouška, která ukáže, zda jsou maturity dobře připraveny či zda si vyžádají další systémové úpravy.

Sondovali jsme v místních vodách, co tomu říkají:
„Myslím si, že nás rozhodně nečeká nic dobrého. Já sama se státních maturit obávám a neřekla bych, že jsem na ně připravená. Nesouhlasím s jejich zavedením,“ vyjádřila se studentka gymnázia Šárka Šimáčková.

Mimo samotných studentů či politiků z řad opozice se proti ohlášené novince dlouhodobě staví také někteří středoškolští pedagogové. Právě v řadách učitelů a zaměstnanců škol panují na celou záležitost rozmanité, často protichůdné názory.

O zbytečnosti státem připravovaných maturit je přesvědčen například pedagog Jan Šimek z bohosudovského gymnázia, podle něhož přinesou takovéto zkoušky pouze další zbytečné papírování a vyžádají si též řadu bezpečnostních opatření.

„Původně se počítalo s tím, že státní maturity plně nahradí přijímací řízení na některé vysoké školy, ovšem zanedlouho se tento plán zcela vytratil. Hlavní a možná dokonce i jediný důvod snahy po jejich realizaci vidím v tom, že do projektu se po řadu let pouze sypaly peníze, které by jeho finálním zamítnutím přišly vniveč,“ říká Šimek.

Ke státním maturitám se už v minulosti vyjádřil také ředitel Gymnázia Teplice Zdeněk Bergman. Jak už jednou řekl, jsou obavy studentů ze státní maturity zcela zbytečné. „Mění se pouze forma zkoušky, učivo jako takové zůstává stejné. Pro studenty gymnázií by to skutečně neměl být problém,“ uvedl dále Bergman.

Na novou podobu zkoušky dospělosti se na teplickém gymnáziu ostatně připravují již delší dobu. Studenti jsou o všech náležitostech informováni prostřednictvím brožur a školního zpravodaje.

Komplikací se obává také Jaroslava Turková, ředitelka Gymnázia J.A. Komenského v Dubí. I pro ni jsou totiž nové maturity spíše zbytečně složitým byrokratickým procesem, který zaměstná spoustu lidí v to nejnevhodnější období školního roku.

Testy se neutají. Někdo je určitě pustí ven

Dubí – Na otázky ke státním maturitám a pilotáži odpovídal Luděk Gühl, učitel soukromého Gymnázia J. A. Komenského Dubí.

Co si myslíte o státních maturitách?
Neuvěřitelně komplikovaný systém, který umožňuje spoustu chyb. A to jak v zasílání testů školám ( podle zpráv které mám od kolegů došlo k tomu, že v obálce, v níž měli být testy z matematiky byl dějepis a matematika vůbec nedorazila.) Další možností je doručení výsledků úplně jiných studentů , což se stalo u nás, kdy polovina testů z CJL měla jiná čísla, než byla identifikační čísla našich studentů, takže výsledky byly z jiné školy

Co konkrétně vám vadí?
Náklady na organizaci maturity tímto způsobem jsou enormní. Uráží mne apriorní nedůvěra k učitelům a ředitelům. To si snad na ministerstvu myslí, že studentům dopředu sdělíme obsah testů? Jestli si na ministerstvu myslí, že se testy tímto způsobem utají, tak jsou naivní jak superblondýna. První úředník nebo nějaký papaláš, kterému bude maturovat ratolest, ty testy „proflákne“. Proč není možné zaslat zadání v elektronické podobě? To neuvěřitelné množství papíru, které bude zapotřebí by snad mělo vadit i tomu troubovi z Dětí Země.

Gymnázium Dubí absolvovalo pilotáž. Jak ji hodnotíte?
Nebyly zaslány všechny objednané testy. Jazyky nebyly připraveny vůbec a dodělávaly se po cca 6 týdnech. Výsledky jsme dostali po asi 5-ti týdnech a to v naprosto zmatené podobě, kdy polovina výsledků CJL byla našich studentů a druhá polovina nebyla naše. ( nesouhlasila čísla studentů pod kterými byly testy zaslány k vyhodnocení). Zajímalo by mne jak mají ošetřenou tuto chybu ( co by dělali, kdyby se jim to stalo u maturity).

K dobrovolné generální zkoušce se v Dubí nicméně přihlásili a podobně jako na nedalekém teplickém gymnáziu se i zdejší studenti pokusí pod vedením svých učitelů na podzim úspěšně odmaturovat.

M. ŠIMEK a M. KOŠŤÁL