„S provozem trolejbusů a autobusů po Teplicích má Arriva letité zkušenosti. Cestující žádnou výraznou změnu týkající se stávajícího fungujícího systému nepoznají,“ říká radní města Teplic Josef Benda. Plynulé pokračování provozu MHD dokládá také mluvčí společnosti Arriva Roman Herden. „Smlouva je podepsaná. Jediné změny, které budou, souvisí s parciálními trolejbusy, které si pořídilo město a na linky vyjedou v září,“ uvedl Herden.

Vítězství Arrivy vyplývá z registru smluv, kde Teplice zveřejnily nově uzavřený kontrakt. Podle smlouvy město zaplatí za zajištění MHD během kontraktu přibližně 600 milionů korun.

„Konečná cena může být ale jiná, hlavní položkou v soutěži byla základní cena za kilometr,“ podotkl primátor Jaroslav Kubera. V tom, že se do výběrového řízení přihlásil pouze stávající dopravce, nevidí Kubera problém. „Arriva vyhověla naším podmínkám bez ohledu na další své závazky,“ řekl primátor.

Cestující v Teplicích hlavně zajímá, aby jejich spoj jel včas. „Pro mě je důležité, aby když přijdu na zastávku, tak mi trolejbus jel na čas. Jakou má barvu a kdo MHD zajišťuje, je celkem jedno,“ míní Pavel Vepřek z Teplic.

Arriva si pro město stanovila cenu 66 korun za kilometr. Cena je vyšší, než město platí dosud, tedy 59,52 korun za kilometr. Podle smlouvy se daná taxa může navýšit nebo snížit jen podle vývoje indexů položek, které firma nemůže ovlivnit, například náklady na naftu či elektřinu nebo průměrný růst mezd.

Smlouva počítá s tím, že Arriva najede ročně v teplické MHD 1,83 – 2,24 milionů kilometrů, více než polovinu smlouvy tvoří trolejbusy. Jejich podíl v teplické dopravě má dál růst, město investuje do nákupu dalších vozidel, které budou umět jezdit částečně i mimo troleje.

Proto nyní do ulic vyjelo 5 nových hybridních trolejbusů, za které město zaplatilo 80 milionů korun. Zatím jezdí zkušebně v rámci zácviku řidičů, na své pevné linky vyjedou tato vozidla, která umí zajíždět i do míst, kam nevedou troleje, v září.

„Bezemisní doprava je krok správným směrem, protože centrum a další hlavní tahy ve městě jsou již dost zatížené výfukovými zplodinami z automobilové a nákladní dopravy,“ kvituje pořízení nových bezemisních vozidel Adam Souček, předseda Strany zelených Teplice.

Trolejbusy mají kromě klasického elektromotoru i přídavné trakční baterie, které jim umožňují opakovaně vyjíždět do úseků mimo trolejové vedení do vzdálenosti až 10 kilometrů. Díky tomu na linkách teplické MHD nahradí autobusy.

Na to, že je potřeba obměnit vozový park a to především v případě dosluhujících autobusů, upozorňuje předseda odborů teplické Arriva City Josef Linhart. „Někteří naši řidiči už odmítají s vozy jezdit. Zažil jsem i situaci, kdy se mě přišel zeptat cestující, zda s tím autobusem vůbec dojede na konečnou, kde chce vystoupit,“ líčí z praxe Josef Linhart, kteří v rámci MHD řídí jeden z autobusů.

V Teplicích vozy pro MHD vlastní přímo město, provozuje je Arriva patřící kapitálově pod německou skupinu Deutsche Bahn. Dosavadní smlouva s dopravcem platila v Teplicích od roku 2009. Podle nové dohody se mají Teplice zapojit i do integrovaného tarifu Ústeckého kraje, k integraci má dojít v září.